sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בכניעה לייאוש הזה נענית הביקורת על עגנון לתנועה הכותבת של עגנון . התודעה הכותבת הזו נעה ביקום שבראה כמדלגת על פני נהר קפוא מלוח קרח צף אחד אל משנהו , ובכל פעם נוחתות רגליה במרכזו של הלוח הצף בחוש נסי של התמצאות דקה שמאפשרת לה לשייט עליו מפתיחתו של הסיפור עד לסיומו – עד לדילוג אל הלוח הבא . ההתמצאות הזו של הכותב מונחית על ידי ידיעות שאבדו לנו , הקוראים ; מה שקע באפיקו של הנהר הזה , וכיצד מוליכים השקיעין הללו את רחובות הנהר הגדול ולהיכן ? הפרשן של עגנון נסחף בזרם הזה ומפרש את הלוחות הצפים עליו , אך המהלך של הנהר לעולם נותר בלתי ידוע . בכך שונה תודעת הפרשן מתודעת הסופר . אילו הייתה כמוה הייתה מוותרת על מאמצי הפרשנות ופונה לכתיבה ספרותית – לרישום הידיעה וההבנה של עצמה . האין זאת האמת שעליה התוודה בכאב ברוך קורצווייל כשסיפר כיצד ויתר על כתיבה ספרותית כשראה בפעם הראשונה את הפרוזה של עגנון ? הביקורת על עגנון שבויה בתוך הפרדוקס של זנון , שתיאר את מסלול ריצתו של אכילס כקו הנחלק לאין סוף . אכילס לעולם לא יגיע אל קצהו כדי להשלים את מרוצתו . זהו המעשה האין סופי של פירוש טקסט של עגנון . ראשיתו תמיד ברצון לגמוא את המרחק הטקסטואלי לכל אורכו , אך תמיד הוא נמצא מרתק יותר בהתכנסות אל הפרגמנטים המרכיבים אותו . כמו בפרדוקס של זנון הוא גומא ׳מרחקים׳ גדולים יותר ככל שצעדיו קטנים , אולם אלה גוררים אותו לאחור מקו האופק המתרחק של פירוש הטקסט המלא . הוויתור על תיאור המשמעות הגדולה של כתבי עגנון הוא תמיד מעשה מפצה ומנחם של התמסרות בענווה מדעית לאלפי ביאורים פרקטליים כדרך שהגיש אברהם הולץ בחיבורו מראות ומקורות ( שוקן , תשנ״ה ) על הכנסת כלה . מאות בנות קול דקות אלה מעוררות באורח פלא קול שותק של משמעות גדולה . הגדולה של הביאורים האלה נולדה מוויתור על הפרויקט של ׳פשר עגנון׳ , והיא מוליכה אל עגנון כפשוטו , כשם חיבורו של שמואל ורסס ( מוסד ביאליק , תש״ס ) , כלומר אל ה׳ממשי׳ שבו . זוהי פנייה חדשה אל מה שאינו בדיוני ואינו מומצא , אלא נתון בהיסטוריה של הקהילה היהודית בטקסטים שלה . ממשות זו כוסתה בתוך כרוניקות יהודיות באבק ארכיאולוגי שעגנון נושף עליו ומציב אותו בתוך עולם הממשות שלו , והיא תמיד מפחידה ומרעישה יותר מכל משמעות נסתרת שמגלה הפרשנות הביקורתית על הבדיון הספרותי . היא מספרת על ההערצה והשנאה שבין לומדי תורה ובין עצמם , הברכה והקללה במגיה של דיבור הצדיק , הגורל המוזר של ספרים שנעשו לפרסונות שאין בעליהן שולטים בהן , המשיכה אל האסון שבנכרי – ועוד ממשויות ( על פי רוב מודחקות ) – שהן לרוב התפרצויות בלתי נצפות של חכמה עתיקה מעורבת ביופי ורוע כפני גורגונה מקפיאים , שהפרוזה של עגנון מבקשת שנביט בהן מבעד למגן פרסאוס הבוהק שהטקסט שלו מציב לפנינו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help