sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

התחום הגיאוגרפי של המחקר המחקר הנוכחי מציג ידיעות פרמקולוגיות האצורות בחיבורים של רופאים וחכמים שחיו ופעלו בקהילות יהודיות באזורים גיאוגרפיים ומדיניים שונים ומגוונים . מכאן עולה שהמידע שיוצג משקף את ההשקפות והמתודות הרפואיות וכן את אינוונטר סממני המרפא שרווחו במקום מגוריהם . הארצות העיקריות שבהן ישבו חכמים חשובים במזרח ובמערב במהלך התקופה הן : באירופה – פולין , רוסיה ( ברית המועצות לשעבר ) , הונגריה , גרמניה ( אשכנז ) וספרד . באסיה ובאפריקה : ארץ ישראל , טורקיה , מצרים , עיראק ומרוקו . מבחינה היסטורית חלו במהלך התקופה הנידונה שינויים דמוגרפיים בקהילות ובמרכזים היהודיים בעולם . בעקבות גירוש יהודי ספרד ופורטוגל ( 1497 – 1492 ) היגרו יהודים מחצי האי האיברי אל שטחי האימפריה העות ' מאנית . נהירתם של יהודים ממערב למזרח והתיישבותם בשני ריכוזים גדולים – בפולין ובדוכסות הגדולה של ליטא , ובאימפריה העות ' מאנית ( טורקיה , ארץ ישראל , מצרים , יוון ) , הגיעו לשיא עוצמתן והתפשטותן במאות ה 15 וה › , 1 כך שלתהליכים רחבי ממדים אלה הייתה השפעה על עיצוב דמותו של העם היהודי במאות שלאחר מכן . אין ספק כי מעברם של רופאים יהודים לקהילות חדשות יצר תשתית לאיזון והפריה הדדית גם בתחום הרפואה . במסגרת הערכים שבספר ציינתי בדרך כלל בסוגריים את המקום שבו חי ופעל החכם , אך ראוי להדגיש שהחלוקה המדינית הנהוגה בימינו אינה תואמת תמיד את המציאות במשך כל התקופה הנידונה . פעמים שבעקבות מלחמות והסכמים מדיניים השתנו גבולות המדינות , לכן ציינתי את מקום מגורי החכם לפי שם המדינה המקובל היום . 23 על חלוקת החכמים לתקופותיהם , ראה אלון , המשפט , ח " ב , עמ ' . 907 – 905 24 בעניין הסמכות ההלכתית של בעלי ההלכה בימי הביניים , ראה אנציקלופדיה תלמודית , ערך " הלכתא כבתראי " , כרך ט , עמ ' שמא – שמה ; תא שמע , הלכתא , עמ ' ; 423 – 405 מאמר מקיף הבוחן היבט זה לאורך כל התקופות , ראה פצ ' ניק , מנחת , עמ ' 221 – 199 ובמיוחד עמ ' 212 ואילך . 25 על גירוש היהודים מספרד והשפעתו על המרכזים היהודיים במאות שלאחר הגירוש ראה : בן צבי , א " י , עמ ' . 1 › 8 – 150 מאמר מקיף על העלייה של יהודי ספרד לארץ ישראל בין השנים 1391– 1492 ראה הקר , עלית , עמ ' . 15 –› 105 הנודע רבי יוסף קארו , מחבר ה " שולחן ערוך " בן המאה ה › . 1 מתקופתו ואילך מכונים החכמים " אחרונים " , בעוד שאלו שלפניו , הבאים לאחר תקופת הגאונים , הם " ראשונים " . שני המונחים הם בעלי משמעות הלכתית , ולא רק כרונולוגית טכנית , שכן באופן עקרוני סמכותם ותוקפם המשפטי הלכתי של ה " אחרונים " פחותים משל ה " ראשונים " .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help