sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גילוי דעת בתקופה האחרונה הנושא הנדון כאן – מעמדם המהותי של נכרים בעיני היהדות – נעשה חשוב יותר ויותר עבורי . כדי להסביר מדוע , עלי לומר משהו על הרקע האישי שלי . אבי , הרב אברהם קלנר ז " ל , נולד בהונגריה בשנת 1908 והתחנך שם בישיבות . הוא הגיע לארצות הברית אחרי מלחמת העולם הראשונה והוסמך לרבנות בישיבת רבי יצחק אלחנן ( לימים , . ( Yeshiva University אמי , הרבנית קיי ( Kay ) טננבאום קלנר ז " ל , נולדה בניו יורק בשנת 1913 למהגרים מפולין . חמי , הרב אברהם בנימין שאולזון ז " ל , נולד בשנת 1917 בארץ ישראל ( דור שביעי לעליית תלמידי הגר " א ) וזכה ללמוד כילד קטן במוסדות של ישיבת ' עץ חיים ' הידועה . כשהיה עלם צעיר ירדה משפחתו לארצות הברית , והוא גדל בניו יורק ובפילדלפיה והוסמך גם הוא לרבנות בישיבת רבי יצחק אלחנן . חמותי , הרבנית רחל ברקן שאולזון ז " ל , נולדה בפולין בשנת 1919 אך גדלה בעיר סטמפורד , ארצות הברית . מאחר שאביה נפטר בהיותה פעוטה , היא גדלה בביתו של דודה , הרב יוסף יעקבוביץ ז " ל , שכיהן שנים רבות ברבנות בסטמפורד ( והיה מסדר הקידושין של אשתי ושלי ) . אשתי ואני גדלנו אפוא בבתי רבנים בעלי רקע מזרח אירופי וארץ ישראלי . מעולם לא שמענו , לא מהורינו וגם לא ממורינו , מקצתם פליטי השואה , שנכרים שונים מיהודים במהותם ופחותים בערכם האנושי . שמענו כמובן כי טוב להיות יהודי וכי היהודים חכמים ומלומדים וכו ' ( בשעה שאני כותב מילים אלה אני מאזין לרדיו ושומע שפורסמו שמותיהם של זוכי פרס נובל לשנה זו . מובן שבדקתי מיד כמה שמות ' יהודיים ' יש ברשימה זו – הרבה !) . הוסבר לנו שהשוני בין יהודים לנכרים והיתרון השכלי והמוסרי של יהודים על רוב הגויים הם תולדה של ההיסטוריה , של הסוציולוגיה ושל ההתמסרות לתורה , אבל לא נאמר שהם תולדה של יתרון גנטי . כשאני שואל את בני דורי , בעיקר עולים דתיים מארצות המערב , מה למדו ושמעו הם בבית הוריהם ובבתי הספר היהודיים שלמדו בהם , התשובות דומות . אבל כשאני שואל אותם מה ילדיהם ובייחוד נכדיהם שומעים בבתי הספר – של הציונות הדתית ושל המגזר החרדי כאחד , התשובות שונות ומדאיגות . לי נדמה כי התפיסה שיש הבדל מהותי בין יהודי לגוי , ושהגוי לא נברא לגמרי ( או בכלל לא ) בצלם אלוהים , גוברת מאוד בשנים האחרונות . אביא שלוש דוגמאות : האחת קיצונית , השנייה מתונה , והשלישית מינורית יחסית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help