sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר בספר זה אני מנסה לקיים כמה הבטחות . במשך שנים אני טוען בשיעורים שלי באוניברסיטת חיפה , שהרמב " ם היה משוכנע שעל פי תורת ישראל , בני האדם כולם נבראו בצלם אלוהים , ואין הבדל ממשי , מהותי , אימננטי , אונטולוגי , מטפיזי , מיסטי וכו ' בין ישראל לעמים . הבדלים ישנם , כמובן , אבל אליבא דרמב " ם הם ברמה של חוקים , של היסטוריה , של ייעוד , ולא בשום רמה אחרת . וכמו שנאמר במוטו של ספר זה : ' בין גוי ובין ישראל , בין איש ובין אישה , בין עבד בין שפחה – הכול לפי מעשה שעושה ; כך רוח הקודש שורה עליו ' . ידידי פרופ ' דניאל י ' לסקר ניסח את העניין כך : בעיני הרמב " ם , ההבדל בין יהודי לנכרי נמצא ברמת התוכנה ולא ברמת החומרה – כולנו בני אדם באופן שווה , אבל אנחנו ' מריצים ' תוכנות שונות : היהודי המאמין והשומר מצוות מריץ תוכנה בשם ' תורה ' , ואחרים מריצים תוכנות אחרות ( ובעיני הרמב " ם , פחותות בערכן ) . את הגישה הכללית הזאת אני מכנה בספר זה ' גישה אוניברסליסטית ' . בספרי Maimonides on Judaism and the Jewish People הוכחתי שהרמב " ם מאמץ עמדה פילוסופית שנקראת ' תורת השכל הנקנה ' . על פי עמדה זו , כל בני האדם נולדים עם שכל בכוח אבל לא בפועל , ולכן אי – אפשר להבדיל בין יהודי לגוי ברמת המהות . המוציא כוח זה אל הפועל נעשה אדם אמתי , וליהודי אין יתרון מולד על הנכרי בעניין זה . הראיתי , בין היתר , שבעיני הרמב "ם אין ליהודי כל יתרון מולד בנושאים כגון השגחה , נבואה והישארות הנפש . בדיונים שלי על תורת העיקרים , בייחוד בספרי ' תורת העיקרים בפילוסופיה היהודית בימי הביניים' ובספר ? , Must a Jew Believe Anything הוכחתי שבעיני הרמב " ם , היהודי מוגדר על ידי הדעות שהוא מסכים אתן , ולא על ידי שום פן מהותי ומולד . בספרי ’ Maimonides Confrontation with Mysticism דנתי במהות ההלכה , בקדושה , בטומאה ובטהרה , בלשון הקודש , בשכינה , במלאכים ובהבדל בין יהודים לגויים , והוכחתי ( על כל פנים , לשביעות רצוני המלאה ) שבכל הנושאים האלה הרמב " ם מבכר תפיסה של מעמד על תפיסה של מהות . לדורות של סטודנטים הבטחתי לכתוב ספר בעברית בנושא זה . הספר שבידיכם הוא קיומה של הבטחה זו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help