sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

האירוע מעיד על עיצוב עולם החכמים כמרחב פלורליסטי המכיל בתוכו עמדות סותרות , בחינת ׳אלו ואלו דברי אלוהים חיים׳ , או שמא הוא מצביע , לכיוון הפוך , על הגדרת מרחב אחיד בעל גבולות מובחנים המוקיע מתוכו עמדות סוטות ? שאלות אלו נוגעות בשאלת ׳פרצופו האמתי׳ של עולם החכמים , דהיינו האם כבר מראשיתו שולט בו עיקרון פלורליסטי השייך כאילו למהותו או שמא אותו עיקרון מתגבש רק באופן הדרגתי , כאשר הרב קוליות , הנותנת את אותותיה כבר בתקופה מוקדמת , משודרגת רק בסוף תהליך ארוך ( לפי בויארין , רק לקראת סיום עריכת התלמוד הבבלי ) לאמירה מטפיזית או תאולוגית על אודות ריבוי פני האמת , אפילו עבור האל . המחשה מאלפת לאותו ויכוח מצויה במאמר מן התוספתא שבו מובאת בפני ר׳ יהושע – מראשי בית הלל – דרשה מפי ר׳ אלעזר בן עזריה על ריבוי הדעות הסותרות שבהן משופע לימוד התורה . לאור המבוכה שמצב כזה עלול לעורר , ר׳ אלעזר דורש על סמך הפסוק ׳דברי חכמים כדרבנות ... נתנו מרעה אחד׳ ( קהלת יב , יא ) : כל הדברים נתנו מרועה אחד , כולם אל אחד בראן , פרנס אחד נתנן , רבון כל המעשים ברוך הוא אמרן , אף אתה עשה לבך חדרי חדרים והכניס בו דברי בית שמאי ודברי בית הלל , דברי המטמאין ודברי המטהרין . אמר להן [ ר׳ יהושע למי שהשמיעו בפניו את הדרשה ] : אין דור יתום שר׳ אלעזר בן עזריה שרוי בתוכו . מכיוון שאותו מאמר מתחבר למהפך המביא את בית הלל החדשן לעמדה דומיננטית בבית המדרש , נוח היה לפרשו כמניפסט פלורליסטי , ביטוי עז לגישה ההללית התומכת בריבוי הדעות , ואף לגישת החכמים בכלל . ואולם ש׳ נאה הוכיח , בניתוח קפדני של המקורות , שהמאמר עוסק מלכתחילה בעניין שונה לחלוטין , בצורך ב׳שינון וארגון הזיכרון׳ מול ׳אי הסדר המבלבל שבטקסטים ההלכתיים׳ , והפירוש שנתלה בו – האדרת הרב קוליות – התהווה רק כגלגול מאוחר של הדרשה . 7 תזה זו מוצגת בהבלטה במאמרו של ש׳ כהן , המשמעות של יבנה . את המהפך הפלורליסטי של יבנה כהן מגדיר במפורש כמורשת של סובלנות . לנציגי התזה הנגדית , הרואה ביבנה ייסודה של נורמטיביות נוקשה , ראה המשמעות של יבנה , עמ׳ 2 הע׳ . 2 8 בתוך מחקריו של בויארין , ראה יבנה וניקיאה , ביטול הלוגוס , קווי גבול ( פרק ז ) . לדעת החוקר , שתי הגרסאות של אגדות יבנה ( זו האינטגרטיבית גמישה וזו האקסקלוסיבית קשוחה ) נכונות גם יחד בתור נרטיבים ׳דמיוניים׳ , כשהנוסח הפלורליסטי אינו אלא ׳המצאה׳ של עורכי התלמוד האחרונים . 9 תוספתא סוטה ז , ז ; חגיגה ג ע״ב . 10 נאה , עשה לבך חדרי חדרים . בפתח דבריו נאה מזכיר את ספרו של ד׳ הרטמן , ששמו לקוח מדרשת התוספתא : , A Heart of Many Rooms : Celebrating the Many Voices within Judaism . Woodstock , 1999 כנגד האסמכתא שהרטמן מוצא בדרשה לקידום גישה דתית המודעת לערך הרב קוליות , נאה מראה בכלים פילולוגיים כי לא זו כוונתו המקורית של המאמר . עם זאת , הוא אינו מגלה מתי לדעתו הולבש על הדרשה פירוש פלורליסטי . בויארין מצדו דוחה , כאמור ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help