sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

על שירת אלזה לסקר שילר מכוונות בדרכים שונות אל השייכות ההדדית הזו . סיפור המרד והמהפכה הסגנוניים — שהוא תמיד תימה ספרותית ארספואטית מומצאת או נרטיב היסטוריוגרפי המדלג על ההכרח לבצע חפירה ארכיאולוגית — נולד למעשה כתופעה רציפה באזורי הגבול של השפות שבהן נכתבו היצירות הספרותיות ( יידיש ועברית ) , במרחב המתחלף ממסורות יציבות לשברים תרבותיים , פוליטיים חברתיים . צריך לשחזר את הסיפור הזה במרחב העבר האובד כמחלחל אל המרחב החדש שלו , ולמקם אותו בתוך ׳סי פּ ר הסברי׳ ; כלומר להפוך אותו ממיתוס רבולוציוני , שהומצא על ידי יוצריו ומבקריו , לרכיב אבולוציוני באקולוגיה תרבותית שאותו מגלים ׳הארכיאולוגים האספנים׳ החדשים של הספרות . שכפול המיתוס של סיפור המהפכה הפואטית אל תוך ההיסטוריוגרפיה של הספרות הוא בריחה מהסבריות , התחמקות מהשאלות : כיצד נעשה הדבר ? באיזה אופן התהווה ? לשאלות הללו מוקדשים הפרקים השלישי והרביעי , מתוך תפיסה שהיא המשך למחשבה האקולוגית על הספרות , שאותה ניסיתי להפעיל בבתי גידול שונים של השירה העברית החדשה בספרי על שירת העלייה השלישית והרביעית . המסות הנתונות כאן לא יכלו להיכתב ללא המסורת המרתקת של מחקרים סמינליים ביצירת גרינברג שלהם אני חייב את ההתחלה של המחקר בשירתו — מאמריו וספרו של מורי ורעי שלום לינדנבאום , מחקריו ההשוואתיים החלוציים של דוד ויינפלד , הקטלוג הביו ביבליוגרפי של חנן חבר , שנעשה הוא עצמו לפריט אספני ביבליופילי , עבודותיו המופתיות של בנימין הרשב ( הר וֹ שובסקי ) בתרבות היידיש , בשירת היידיש ובשירת גרינברג ועבודותיו השכוחות , למרבה הצער , של גדעון קצנלסון . לאחרונה אני שואב תמיכה רבה מהמחשבה ההיסטוריוגרפית של חנה קרונפלד מאוניברסיטת ברקלי , שהערותיה על הזיקות בין ספרות יידיש לספרות העברית החדשה מתחילות רק עתה לקנות להן את מעמדן הנחוץ במחשבה על היסטוריוגרפיה אלטרנטיבית לספרות העברית החדשה . מול כל אלה ניצבת בנוכחותה הגדולה הקנוניזציה של שירת גרינברג בידי דן מירון — מפעל ספרותי שאותו הוא מלווה במחקר הולך ומתרחב בכתבי גרינברג — שני אגפים אלה של עבודותיו הם מעוררי השראה . המסה השישית בספר זה נהגתה תחילה בידי רחל אלבק גדרון ונכתבה אחר כך במשותף בידי שנינו . שירו המיסטי הארספואטי של גרינברג ׳כד הוינא טליא׳ במחזור השירים ׳מסכת המתכ וֹ נת והדמות׳ משך את תשומת לב הּ , ובעקבות הקריאה והמחקר בו ערכנו מפתח של הסימונים וההערות במהדורות ספר הזוהר שברשות אורי צבי גרינברג . המפתח נדפס בקובץ שערך חנן חבר ממתכת השכל חצוב ( מוסד ביאליק , תשס״ט ) . השותפות העמוקה בכתיבת המסה השישית , שהחלה לפני עשר שנים , גלשה מעבר למחקר זה , והיא שורה על חלקים גדולים של הספר כולו — נימת הקול ואופן הקריאה שאינם קשורי תוכן ספציפי , אלא דיבור הנלמד בתוך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help