sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החיים המודרניים , כּ ז וֹ היא מתחילתה האקספרסיוניסטית ועד לפרקים המטפיזיים ההגותיים המאוחרים שלה . ההבעה האקספרסיוניסטית היא פרויקט עצום של חשיפת הסדקים שבין ה׳שוליים׳ של החיים הקמאיים ובין ה׳התחלות׳ המודרניות הסמוכות אליהם , סדקים שאותם היא רשמה ברפלקסיה — טקסטואלית וחזותית ( בצורות הגרפיות של הספרים ובטיפוגרפיה של השירים ) — בקולז׳ים , בקליידוסקופים ובמונטז׳ים שהם כולם צורות שבורות ומרוסקות של הווה שאותו ואת העבר שלו אי אפשר להמשיך ולהציג כמישור רציף והומוגני , ובכל זאת הוא הדבקה פואטית ואסתטית של חלקיו לעבר . המשימה הארכיאולוגית של הספר היא לשחזר את הידע הזה על כתבי גרינברג באופן צנוע לעומת הפרויקט השאפתני של מבקר האקספרסיוניזם הגרמני אלברט ז וֹ רגל למשל , שתיעד בספרו המונומנטלי בן שני הכרכים Dichtung und Dichter 1927 ) der Zeit ) את הכתבים האקספרסיוניסטיים של זמנו והציל אותם מהתרפטות מואצת טרם נעשו קנון מאוחזר . הוא תיעד אותם והציבם מחדש באזור התרבותי שממנו חפר אותם , מתוך ׳העפר הנטורליסטי׳ שעל מצעו שגשגו בסוף המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים , וחיבר אותם אל הקרקע של הספרות הגרמנית המודרנית והפרה מודרנית של מפנה המאה . כדי לבצע את המשימה הזו צריך להשקיט את צליליו האלימים של סיפור המהפכה האקספרסיוניסטית , כפי שסיפרוהו יוצריו במניפסטים ובטקסטים ארספואטיים . האלימות הרועשת של סיפור המהפכה הספרותית החביאה את קווי ההמשך שלו , החרישה את קול יגונו על מסורות אבודות ואת געגועיו לרצף אוטופיסטי , את כמיהתו למשך . האלימות הזו צבעה את האקספרסיוניזם הגרמני והאקספרסיוניזם העברי בצבעיו של הפוטוריזם , הוא ׳הפטינה החדשה׳ , שאותה צריך להסיר כדי לחשוף את הארכיאולוגי וּ ת של האמנות האקספרסיוניסטית . במקום סיפור של מהפכה מדומה — שחזור של רצף סמוי . האלימות הצבעונית של סיפור המהפכה האקספרסיוניסטית , כפי שתועדה בימיה שלה , הסתירה — לעתים בערמה ולעתים מתוך פרגמטיות טקטית שהייתה כנראה הכרחית לזמנה — את הרצון של האקספרסיוניזם הגרמני להחיות את הנצרות הקמאית ואת הגעגוע של האקספרסיוניזם היידי והעברי לקדמוניות , בעשורים הראשונים של המאה העשרים . כיסופים אלה , כשהם משמיעים את קולם השירי , מביאים את המשוררים אלה אל אלה . כך מזהה שירת גרינברג את שירת אלזה לסקר שילר כתאומתה . לא כ׳אחוות בריקדות׳ של מחוללי מרד ספרותי , אלא כהקשבה שמפעילים יצורים חיים בתוך מרחב הקיום שלהם , הקשבה המתעוררת בהם בשעה שהם משמיעים את קולם שלהם . כך בהשמעת הקול ובהאזנה לקולות האחרים הם מתחברים זה לזה מתוך שייכות הדדית שאותה מזהה אוזנם , וכך הם מצטרפים זה לזה כזן אחד . שתי המסות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help