sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לעשות בשבילו ; בראש ובראשונה דעתם נתונה לשאלת הצדק ולאופני החלוקה הראויים של הטובין בחברה . כאן ביקשנו אפוא להציג את העמדות החברתיות–כלכליות החבויות במקורות ההלכה במלוא מורכבותן ובשלל צבעיהן , ובדרך זו להעניק את האפשרות להאזין לקולן הייחודי , שאינו כבול מראש לתבניות מוכרות בנות זמננו , אלא אדרבה , מאתגר אותן בחשיבה מקורית . ועדיין העיסוק התאורטי במקורות היהודיים הדנים בצדק חברתי עלול להיתקל בקושי מביך : המקורות נענים , ובשמחה , למגוון רחב של קריאות תאורטיות נוגדות . קוראים מימין ומשמאל כאחד מוצאים בהם את מבוקשם . יש הרואים במקורות היהודיים הד קדום לרעיונות המקדשים תפיסות קולקטיביסטיות של חלוקה שוויונית מחדש של הרכוש , ואחרים מוצאים בהם אישור לעקרונות השוק החופשי והקניין הפרטי . וכמובן יש גם פרשנויות ביניים שנמצאות בנקודות שונות על פני הרצף שבין שני הקטבים . האם הכול בעיני המתבונן ? האם יש במקורות משהו של ממש אם הכול יכול להימצא בהם ? ואם אכן המקורות מאפשרים מגוון כה רחב של קריאות , מה עושה אותן יהודיות ? שניות זו נמצאת לא רק במקורות היהדות , אלא גם בהיסטוריה של היהודים . כמו שציין מילטון פרידמן : מעטים האנשים אשר הפיקו תועלת רבה כל כך מהיוזמה החופשית ומהקפיטליזם התחרותי כמו היהודים ; ומעטים האנשים אשר התנגדו בצורה כה עיקבית לקפיטליזם ופעלו כה רבות כדי לערער את יסודותיו האידיאולוגיים כמו היהודים . 5 על כך ראו אבי שגיא , " שיח החמלה והלכות צדקה " , בתוך : הנ " ל , אתגר השיבה אל המסורת , ירושלים : מכון שלום הרטמן , תשס " ג , עמ ' . 470 6 וראו גישתו הספקנית של הרב חיים דוד הלוי במאמרו " במוצאי שנת השמיטה ( המשפט החברתי – התורתי מול הקפיטליזם והסוציאליזם ) " , קול סיני ה ( תשכ " ו ) , עמ' 251 ‑ , 254 המובא באסופה . 7 מילטון פרידמן , הקדמה למהדורה העברית , קפיטליזם וחופש , תרגום : מזל כהן , ירושלים : אדם , , 1962 עמ ' ז . ראו גם באסופה זו . השוו גם קארל מרקס , " לשאלת היהודים " , כתבי שחרות , תרגום , מבוא והערות : שלמה אבינרי , מרחביה : ספרית פועלים , תשכ " ו , עמ ' Werner Sombart , The Jews and Modern Capitalism , ; 33 trans . M . Epstein , New York : Burt Franklin , 1969

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help