sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ההוגים של הציונות ליבנו את השאלה מה דמותה הרצויה של חברת המופת שקום תקום בארץ ישראל , ברור היה להם כי החזון צריך שיתבסס בין השאר על האוצרות הגנוזים במקורות היהודיים . כך למשל ניסו משה הס ובנימין זאב הרצל , נחמן סירקין ואהרן דוד גורדון , זאב ז ' בוטינסקי וברל כצנלסון , להגדיר איש – איש בדרכו את התפיסה הכלכלית – חברתית העולה ובוקעת מתוך שלל המקורות היהודיים . לפיכך בתוך קשת המאמרים המרכיבים אסופה זו שלובים מבחר מכתביהם של הוגי הציונות שעסקו בשאלת הצדק החברתי מנקודת מבטם של המקורות היהודיים . לא לכל הנושאים שרצינו לעסוק בהם יכולנו לתת ביטוי הולם . כך למשל , דיני העבודה במשפט העברי ויחסי עובד – מעביד שהם מכוננים , ראויים להיבחן באופן מעמיק ותאורטי , בהקשר של התפיסות החברתיות – כלכליות המשתקפות מהם . דוגמה נוספת היא המאפיינים של דיני המיסוי הקהילתי הנידונים במסכת בבא בתרא , שעיון ביקורתי – חברתי עשוי לגלות שלכאורה הם מיטיבים בבירור עם בעלי היכולות הכלכליות ואינם מפגינים רגישות ועזרה כלפי מעוטי היכולת , שלא כמו החמלה והצדק החברתי , שחז " ל כה אמונים עליהם בדיני הצדקה . אלו דוגמאות למורכבויות נוספות שהמקורות מזמינים לעיון בהם ועדיין מצפות לגואל . *** הדיון ב " צדק חברתי יהודי " עלול להכתים עצמו בכתם הבנליות . נקל ליטול את כותרות עיתוני האתמול על המחאה החברתית האחרונה , לצרף אליהן פסוקים רושפי אש מנבואת עמוס הזועק נגד " פרות הבשן אשר בהר שמרון העשקות דלים הרצצות אביונים " ( עמוס ד , א ) או לעטרן בדברי הרמב " ם ש " חייבין אנו להזהר במצות צדקה יתר מכל מצוות עשה , שהצדקה סימן לצדיקי זרע אברהם אבינו [ ... ] ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה " , וכך לייצר תחושה של שיח חברתי הצומח מן המקורות . לא לכך כוונתנו באסופה זו . המקורות אינם עוסקים אך ורק במבעי חמלה כלפי העני , במחוות סמליות שיש 4 רמב " ם , הלכות מתנות עניים י , א .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help