sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אלו מאנשי הספרות המציגים באופן משכנע את הקשרים העמוקים בין היחידות בצורתן הסופית ? חשוב בעיניי שיובן גם דבר מה נוסף : יובן מדוע אופיה התשתיתי המורכב של הסוגיה כמסגרת ספרותית מעודד ואף מצדיק פנייה אל דרך אחרת , דרך המוצאת השראה במחשבה – שזה מכבר קנתה שביתה בשדות אחרים – על אודות המפורק , הלא יציב והמתעתע שבספרות ; מחשבה שביטוייה התאורטיים מתוארים לרוב , ויתוארו גם כאן , כביטויים של ׳פוסט סטרוקטורליזם׳ ( מונח מתעתע מאוד כשלעצמו ) . מגמתו המפורשת של הספר היא אפוא להבליט את מעלותיו של דגם ביניים חיוני , המושפע עמוקות מאותה מחשבה : דגם המודע לכוחה ולעוצמתה של מלאכת העריכה המשתקפת בסוגיות התלמוד הבבלי , ובה בעת מגלה ספקנות רבה יותר באשר למידת ׳הצלחתה׳ , או שליטתה בעולה מתוך חומריה ( וחומרים סיפוריים בכלל ); דגם המבקש לתרום להעמדת תצורת קריאה מורכבת , שאינה ממהרת לפתור בעיות פרשניות , אלא מחדדת את תשומת הלב לנסיבות היווצרותן , שהן , פעמים רבות , נקודות חיכוך בין כוחות שונים הפועלים בסוגיה ומעצבים את דמותה . ליתר דיוק , לא רק את דמותה , אלא גם את דמות נמעניה : תנאי הכרחי לניסיון האמור מגולם בהכרה נחוצה בתפקיד הקורא בכל תהליך של הפקת משמעות מן הטקסט הנקרא , תפקיד שביקורת הספרות יודעת לאפיין עתה טוב מבעבר . ברקע הדברים עומדות שאלות נכבדות מאוד : ננסה לבדוק למה אנו מתכוונים כאשר אנחנו מגדירים רצף מילים נתון – למשל , סיפור או סוגיה תלמודיים – כ׳ספרות׳ , וכיצד הגדרה זו משפיעה על תפיסת משמעותו החמקמקה . ג שבעה סיפורים יעמדו כאן לניתוח – שישה מן התלמוד הבבלי , ואחד מן המדרש הארץ ישראלי הקדום פסיקתא דרב כהנא . לשבעת הסיפורים נוסחת פתיחה זהה – ״בשעה שעלה משה למרום ... ״ – וכולם מתארים את שאירע לו למשה בשעה שעלה לקבל את התורה ולהורידה לארץ . קשה להפריז בהדגשת מעמדם המכונן של אותם הרגעים – רגעי התגלות באש , בענן ובעשן – בתודעה ההיסטורית הציבורית של העם היהודי לדורותיו ; ואולם בתוך הסיפור הקולקטיבי חבוי גם סיפור אישי ופרטי למחצה – סיפורו של מנהיג עניו , כבד פה ולשון , שנבחר לתווך בין העם שיצא זה עתה ממצרים לאל המוליכו במדבר . לפי התיאור המקראי , משה עולה לראש הר סיני ומתייחד שם עם אלוהיו ארבעים יום וארבעים לילה ; בראש ההר , לא מעבר לשם . כך הטעים גם אחד החכמים בתקופת התנאים בהכריזו כי ״מעולם לא עלה משה למרום״ ( מכילתא דרשב״י , יט , כ ) . קביעתו החריפה משיחה אולי לפי תומה , כי יש מי שסובר אחרת , יש מי שמייחס למשה עלייה למרום , ומעצב את זהותו הדתית בהתאם ; והנה אף על פי כן לא נמנעו חכמים אחרים , בני דורות אחרים , מלספר בעליית משה , בהופכם את הרגע הטעון לפסוקית זמן תמימה למראה ( ״בשעה שעלה״ ) . דווקא משום כך ראוי להבהיר כי ההיבטים התאולוגיים המשוקעים

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help