sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שאלה והיכן תשובה , כיצד מסתעף הציר המרכזי של הדיון לשבילים צדדיים , וחשוב יותר לענייננו : לשם מה הובא מקור נתון , ומה תפקידו ברצף . ככל מקור אחר סיפורים המובאים מפעם לפעם בסוגיות שונות מטופלים , על פי רוב , באותה השיטה : הם נצרכים לדבר מה , משרתים תכלית מסוימת , מוטלים אל תוך רצף עיוני על מנת להוכיח או לסתור נקודה כלשהי במהלך , ומכל מקום , אינם עומדים בדרך כלל ברשות עצמם . מבחינה צורנית גרידא התופעה אינה תלויה בהיקף הדיון ואורכו , אף לא בנושאו : יהא זה דיון פרשני המוסב על משנה , מחלוקת הלכתית משפטית , בירור מושגי , או קובץ דרשות שיוחד לפסוק מקראי – כמעט תמיד נאמנה הסוגיה לעיקרון המארגן שיסודו בשרשור יחידות טקסט קטנות זו לזו ואריגתן לכדי מהלך אחד , המעובה לא פעם בקישורים מילוליים דחוסים . משהגיע מהלך כזה לסיום ( ממצה יותר או פחות ) , הוא מפנה את מקומו למהלך שונה , שעתיד גם הוא להיחתם ולהתחלף באחר ; יחד הם מרכיבים את הפרק התלמודי : מסגרת רחבה עוד יותר העשויה רצף סוגיות . ברם , לא אחת מדובר ברושם מטעה , או לפחות חלקי : מונחי הדיון האופייניים לסוגיה , הממקמים כל יחידה ברצף גדול ממנה ומעניקים לה תכלית מוצהרת , וכמותם גם האמצעים הלשוניים והסגנוניים השותפים בבניין הרצף , מכסים פעמים רבות על זיקות אחרות בין אותן יחידות עצמן ; זיקות שנרקמו בתהליך היסטורי מסובך מאוד של מסירה על פה , של עריכה יצירתית ושל עיבוד מתמשך . מחקר התלמוד המודרני מעמיד לרשותנו כלים נפלאים המאפשרים לחשוף שלבים קדומים בהתהוותן של סוגיות רבות : עיון מדוקדק בכתבי יד קדומים , מסורות נוסח חלופיות שהשתמרו בחיבוריהם של פרשנים מאוחרים ואפילו השוואה פשוטה בין עיבודים שונים של סוגיות דומות בשני התלמודים – כל אלה שבים ומראים עד כמה מסגרת הסוגיה מקפלת בתוכה אפשרויות דחויות , קשרים סמויים בין מקורות שעשויים היו , בנסיבות שונות , להתארגן אחרת . הערה זו תקפה לא רק ברמת הסוגיה אלא גם ברמת הפרק ; חלוקתו לסוגיות , כשהיא לעצמה , מעמידה לעתים חיץ בין מקורות המקיימים ביניהם דיאלוג , וכעת משועבדים כל אחד להקשר אחר – כלומר , למהלך סוגייתי נפרד . התופעה מוכרת אמנם מחיבורים חז״ליים שאינם מאורגנים בסוגיות , ובמידה רבה היא תוצאה טבעית של כל מעשה עריכה בטקסט קיבוצי ( להבדיל מטקסט של מחבר אחד ) שהתגבש לאורך שנים ; אפשר גם – כפי שמלמדים אותנו באופן נוקב תאורטיקנים של הספרות שיוזכרו בהמשך – שהיא תוצאה טבעית של ( כמעט ) כל טקסט באשר הוא . אולם דפוסי המבנה של הסוגיה התלמודית , דווקא משום שהם ממסגרים וממשמעים את מרכיביהם האוטונומיים כשלעצמם באופן נחרץ יותר , הרי הם מעמיקים את המתח בין כיווני הקריאה המוצעים על ידיהם לכיוונים אחרים , אפשריים לא פחות . מכאן מובן אפוא מדוע שאלת ההקשר של הסיפור התלמודי – ושל כל יחידת טקסט קטנה אחרת המשולבת ברצף המהלך הסוגייתי – טומנת בחובה עניין מיוחד . האם יבחר הקורא בנתיב המותווה בידי הסוגיה עצמה ? האם יפריד בין הדבקים ויסתפק , כדרכם של פילולוגים רבים , בניתוח זהיר של כל יחידה טקסטואלית לעצמה ? האם ישעה לעצת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help