sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המאוחרים , המצטרפים למה שמכונה לעתים ׳התאוריה הביקורתית׳ – שלא רק הפליאה והקסימה אותי בזווית מבטה הייחודית , אלא הלכה ושלחה זרועות וענפים אל עיסוקי היום יומי בספרות התלמודית . אופיו הטקסטואלי הייחודי של התלמוד הבבלי , רצפיו המוזרים למראה , ריבוי הסוגות הגודש את דפיו – כל אלה הוארו מעתה בפרספקטיבות רעננות . ההיכרות עם אריסטו והורטיוס אנשי העת העתיקה , עם בכטין ובארת בני המאה העשרים ועם רבים אחרים העניקה תשובות חדשות לשאלות ישנות וייצרה שאלות חדשות בתורה . אך חשוב מהן היה השיעור הגדול שלימדתני התאוריה , שיעור שעלה בקנה אחד עם יסוד מרכזי בחינוך הישיבתי שלו זכיתי : משניהם ספגתי את ההכרה שלעולם איננו ׳פשוט קוראים׳ . משמעותם של טקסטים אינה מונחת בהם מרגע יצירתם ( אם היה אי פעם רגע אחד כזה ) , ממתינה לחשיפתה בידי קוראים מיומנים , אלא תלויה באין ספור הכרעות . כל מגע בין ספרות לקוראיה מגלם בעצם קיומו בחירה באפשרויות מסוימות ודחייה של אפשרויות אחרות : מצד הקורא – תפיסתו את עצמו , את הטקסט ואת מחברו ; מודעותו להנחות יסוד המכוונות את פרשנותו ; מידת התחשבותו בתמורות של זמן ומקום , אידאולוגיה ותרבות . מצד הספרות – תפיסתה את נמעניה ; זיקתה למציאות החוץ ספרותית ; יחסיה לסוגות , לצורות ולתבניות דומות או שונות ; היענותה או אדישותה ואף סירובה לפעילות פרשנית . דבר אינו ׳פשוט׳ במעשה הקריאה , ואלו הן רק מקצת הבחירות המעצבות את פניו . ב הקריאה המקובלת בסיפור התלמודי אינה חשודה באינטואיטיביות מדומה . סיפורי חז״ל מאתגרים את פרשניהם בדרכים מגוונות , ותובעים מהם – אם ירצו ואם לאו – ערנות ומעורבות . קוראים רבים נענים לאתגר , מנסים לחשוף את משמעותו של כל סיפור , להבהיר את המעורפל , לקלוע אל השערה בהצגת פירוש מדויק ו׳אמיתי׳ . הודות למאמץ קולקטיבי מתמשך סיפורים רבים כבר עומדים לפנינו כיום כשהם מבוארים באר היטב . קריאות מקוריות ומעמיקות מוצעות בתדירות גבוהה בספרים ובכתבי עת , נשענות על תשתיות דיסציפלינריות שונות . אולם הפרשנות עצמה – כמושא למחקר , כהתרחשות תלויית נסיבות , כפרקטיקה שתנאי הקיום הראשוניים ביותר שלה ראויים לבחינה – נותרת לרוב בצל . ספר זה מבקש להפנות חזרה את המבט מן הפירוש – כלומר , מן התוצר של הפרשנות – אל הפרשנות כתהליך , אל מה שמאפשר ומזין אותה , לעתים גם מסכל אותה . הוא מספק דין וחשבון ביקורתי על אודות סדרה של ניסויים פרשניים , קריאות מפורקות לגורמים ; הוא משהה בכוונה תחילה את הדחף הפרשני החותר לפתור וליישב קשיים טקסטואליים , ומציע במקום זאת להתעכב על הקשיים ולהעריך את השפעתם . הנחת המוצא העומדת בבסיסו היא שאין משמעותם של טקסטים צפונה רק בהם או רק בקוראיהם , אלא במפגש ביניהם , סבוך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help