sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר צא מן התבה א ראשיתו של ספר זה במפגש בין שני תחומי דעת שהחיבור ביניהם מתבקש , גם אם עדיין אינו מובן מאליו : הסיפור התלמודי והתאוריה של הספרות . לחיבור בין השניים היסטוריה ארוכה ורציפה במפעלם של חוקרים בני הדורות האחרונים שהעלו על נס , איש לפי דרכו , את תרומתה האפשרית של ׳תורת הספרות׳ להבנת ספרות חז״ל ; לגבי דידי מדובר במפגש בן עשור ומשהו בלבד , אך כזה שדי בו לעורר השראה עמוקה ולהסעיר את הדעת והלב . תחילתו , מכל מקום , בנסיבות מקריות למדיי . במקביל ללימודיי בישיבת הקיבוץ הדתי עין צורים עמלתי על לימודים לקראת תואר ראשון במחלקה לספרות , לשון ואמנויות באוניברסיטה הפתוחה . הפנייה לתחומי הספרות , הלשון והאמנות אמורה הייתה – כך חשבתי לתומי – לפתוח צוהר לעולמות רחוקים , שונים בתכלית מתכני הלימוד הישיבתי הרגיל , שממנו נהניתי עד מאוד . ידעתי כמובן שספרות חז״ל גם היא סוג של ׳ספרות׳ , המובעת ב׳לשון׳ , ובוודאי שאין היא נעדרת ממד של ׳אמנות׳ ; ידעתי גם שהאוניברסיטה הפתוחה מציעה קורסים מצוינים בתחומיה המובהקים של ספרות זו , ובראשם הקורס " מדרש ואגדה " , שפיתח פרופ׳ יונה פרנקל ז״ל . אולם לעצמי ביקשתי מרחבים חדשים ולא רק נתיבים נוספים בשדות מוכרים . כך העדפתי להשתקע בסוגיות בבלשנות כללית ובאסתטיקה , בפואטיקה של שירת החול העברית בימי הביניים ובעולמה המשברי של הספרות הנכתבת על סף המודרניות בעברית ובשפות אחרות . ואפשר שהיו להשתקעות זו גם הסברים אחרים . המרחבים המובחנים שבהם ניצבתי באותה העת השיקו לבסוף זה לזה בנקודה לא צפויה , שרק בדיעבד התבררה לי כמעין ׳מעקף׳ פרטי רב השפעה למפעל המחקרי שפרנקל היה מכוננו ומייצגו המובהק ; הייתה זו התאוריה של הספרות – ובעיקר בניסוחיה ובכן ' צא מן התבה' צא מאסירה להתרה צא מסגירה לפתיחה צא מתבה לתאיבה ) יניי (

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help