sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

עצמו , לקראת מסדה . במילים אחרות – לצפות בלמדן צופה בלידת עצמו כמשורר . היומן מגיע כאמור עד לימי כתיבת מסדה , פואמה דרמטית בשישה פרקים , שנעשתה בדיעבד לייצוגית בעבודותיו ואולי למובהקת ביותר לנושאיה ולסגנונה של שירת העלייה השלישית . בייצוגיות הזו מוסברת התקבלותה הקנונית המהירה בספרות העברית של זמנה . בדיעבד אפשר לומר כי הפגינה את שיאו של סגנון ספרותי רגע לפני התרפטותו וקריסתו המוחלטת , בעת חילופי הדורות הספרותיים מהאוונגרד האקספרסיוניסטי הפוטוריסטי של שירת שנות העשרים ( אורי צבי גרינברג , אברהם שלונסקי , אביגדור המאירי , ליובה אלמי ) והמעבר אל המודרניזם העברי הסימבוליסטי , הניגוני וההגותי של שנות השלושים והארבעים , שבשיאו תיעשה שירת נתן אלתרמן לתו ההיכר המובהק שלו . מעמדו הסימפטומטי של היומן ביחס לסגנון של שנות העשרים נובע מהחפירה שעורך כותבו גם במעשה הכתיבה עצמו בכך שהוא רושם אותה מן הצד כ׳עד לעצמו׳ . הוא חוקר את הפתוס החדש של דורו , הוא תוהה על תנועת המטוטלת הרגשית של כתיבתו הנעה בין זעם מהפכני ובין וידוי סנטימנטלי . שורשיו של המנעד הרועש והבלתי יציב הזה שאפיין את הליריקה הארץ ישראלית בשנותיה האקספרסיוניסטיות נעוצים , כפי שמראה היומן , מחוץ לארץ ישראל – בעבריות העיירתית ( וביידיש המודרת נוכחת שטבועה בה ) של מזרח אירופה במפנה המאה . יומנו של למדן הוא דוגמה יחידה בהיקפה ובסגנונה לכתיבה תיעודית אישית , ראשונית ובלתי ערוכה של יוצר , בזמן הסמוך ל׳זמן הנכתב׳ של שירת העלייה השלישית ותקופת החניכה שלה בספרות העברית . זהו טקסט המכיל לא רק את הגנום של שירת למדן , אלא גם את זה של המשוררים בני זמנו , אם מגלים את יחסי השיקוף הישרים וההפוכים לטקסטים בני זמנו בכתיבה הנרגזת שלו שהיומן כה משופע בה . יומן למדן הוא תעודה אותנטית יחידה מסוגה של משורר המדווח על לידת כתיבתו עוד טרם הוגדרה לעצמו כספרותית . בכך ׳נענה׳ למדן לתשוקה 2 בביטוי ׳עד לעצמו׳ בחר קליפורד גירץ לאפיין את כתיבת היומן בידי האנתרופולוג ברוניסלב מלינובסקי ובו רישומים בלתי אמצעיים ובלתי מעובדים של חוויותיו כאנתרופולוג . קליפורד גירץ , עיודות וחיים : האנתרופולוג כמחיר ( תרגום : אהוד זהבי ) , תל אביב : רסלינג , , 2005 עמ׳ . 129 - 105 3 תמרה בלאושילד , עלייתה ונפילתה של הפואימה ׳מסדה׳ ליצחק למדן : עבודה לשם קבלת התואר מוסמך , אוניברסיטת תל אביב , תשמ״ו . 4 יומן הווידוי של למדן הוא טקסט יוצא דופן מסוגו , לפי שאין בו מוודה חיצוני , משוחח , מפקח או עורך כמו בטקסטים וידויים שאנו מוצאים למשל בקובץ קהליתנו שערך נתן ביסטריצקי ( קיבוץ א : תרפ״ב ) , או איסוף יומני של כמה רושמים כמו ביומני הקבוצות שנכתבו בעשור השנים . 1929 - 1921 ההשוואה הקרובה ביותר לטקסט זה יכולה להיות לכתביו של משה לייב לילינבלום , ׳חטאות נעורים׳ , בתוך : ש׳ בריימן ( מהדיר ) , כתיים אוטוייוגרפיים , ספריית דורות , 22 ירושלים : מוסד ביאליק , , 1970 אף שהספר שנכתב במהלך שנת 1873 אינו יומן מובהק , אלא תיעוד רטרוספקטיבי ורקונסטרוקציה מאוחרת של תקופת הנעורים על יסוד חומרי ארכיון – בעיקר חליפת מכתבים ופרקי יומן – שהיו בידי כותבו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help