sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

( ב ) והראב " ד כתב : אם כרכה שער ראשה בדבר שאינה חוצץ , בחוטי שער , וטבלה בינה בין עצמה — עלתה לה טבילה . מבאר הבית יוסף ( שם ) שהראב " ד לא בא לחלוק על הרא " ש , אלא כולם מודים שאם אישה כורכת את שערה בחוטים שאינם חוצצים , וכל השער אסוף באותה כריכה , אין צורך באישה העומדת על גבה . הבית יוסף מסיים ואומר שהטור עצמו הביא את דברי הראב " ד : " ללמדנו תיקון לטבול בלא אשה עומדת על גבה " . גם בשולחן ערוך הביא ר ' יוסף קארו את שתי האפשרויות . עצה זו של כריכת השער ברשת מעוררת שאלה מצד הטובלות : כיצד לעשות זאת בלי שהרשת עצמה תהיה משום חציצה ? פתרון לכך נמצא בדברי הרב שלמה קלוגר , המצוטט בסדרי טהרה לרבי אלחנן אשכנזי ( קצח , ס " ק עט ) : ומוהרש " ק בהגהותיו ( תפארת שמואל ) על הרא " ש , סוף מסכת נידה , כתב וזה לשונו : ומכל מקום נראה דווקא באישה שאינה זריזה ובהולה במים , אבל היכא שזריזה ואינה נבהלת במים , ותפסה שערה בידה עד שהמים עולים היטב על ראשה ואז פתחה ידיה , הוי שפיר טבילה ובשעת הדחק יכולה לסמוך על זה עכ "ל [ עד כאן לשונו ] . מכאן מובן שאישה ששערה ארוך זקוקה להשגחה כדי לוודא שכל שערה נכנס לתוך המים . ניתן להשיג ודאות זו על ידי השגחה חיצונית , על ידי קשירת השיער ברשת או על ידי החזקת השיער ביד ושחרורו במים . ברור שאם יש לאישה שער קצר , אין כל חשש ששערה יצוף על פני המים , וממילא מתייתר הצורך בהשגחה . כמו כן , לפי רוב הפוסקים , אם האישה יודעת שצללה עמוק ובטוחה שכל גופה היה במים , עולה לה טבילתה . הרב עובדיה יוסף ז " ל מסכם את ההלכה ( טהרת הבית , דיני חציצה מה , קעב ) : אישה הטובלת לטהרתה צריך שתעמוד אצלה סמוך למקווה אישה יהודיה כשרה , שתראה שבשעה שהיא טובלת שכל שערות ראשה נכנסו לתוך המים שבמקווה , ולא תשאר אף שערה אחת מראשה שצפה על פני המים , שדבר זה פוסל את הטבילה בהחלט .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help