sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נושמים , צררה זר היא שקרפה גליכך ומקיפה כל כך ונראית הכרחית כל כך , 8 שאק אנו נודעים את מציאותה אלא מתוך מאמץ רב . צורה זו מתבטאת ב " עיקרי ייסוד שהם כמעט ברורים בייתר משיהא צורך להביעם וכמעט כלליים יותר משיהא אפשר להביעם '' . * אופייה הבלתי ניתן לזיהוי , הבלתי מורגש , של עמרה מקפת כול זר , רווקא בשל היותה מצויה בבסיס כל העמדות האחרות כלפי הקיום ומשמעותו . היא האיכות שאותה נבקש לשאול מהגדרתו של רייטהד , לצורך דיין זה . התאוריה השנייה , זו של תומס קרן , כפי שהוצגה בספרו המבכה של מהפכות מדעיות , דומה לזו של וייטהר כאורח החשיבה האפלטוני וההגליאני שלה , אך מךפעלת בתחום המדעים . לדעת קרן . התפתחות המדע נעשית כתהליך השבירה של קבוצת אמונות יסוד העומדת בתשתיתי של המחקר המדעי ( פרדיגמה ) ומתנה את ממצאיו . בעקבות שבירה זו באה התגבשות של פרדיגמה חדשה , וחוזר חלילה . גישה זי עומדת בניגוד לתפיסה כי התפתחות מדעית פירושה הצטברות קרוית של אמיתות וניפוי של טעויות . ההבדל בין אמונות היסוד של יייטהד לפרדיגמות של קין היא שבעוד הראשונות " שקופות " , כלומר לא ניתן לראותן אלא רק לרארת מבעדן , ריש צררך ב " מאמץ רב כרי לחלצן " . כדברי וייטהר , היינו צררך בהפשטה ובמרחק . הרי שעל פי התאוריה של קון , " הלימוד של פאראריגמות [ ... ] הוא עיקר הכנתו של תלמיד לקראת חברות בקהילייה מדעית מסייימת שבתוכה הוא עתיד לעסוק במקצועי " . " פרובינציאליות " , בביטויי המוצלח של וייטהר , במקרה זה , עלולה להיות טמונה באי הבנה של המדען כי הפרדיגמה שלו היא מבנה תליי תקופה , באותה המידה 8 אלפרד נורת וייטהר , גלגולן של דעות , תרגום משה מייזלש , מבוא צבי ram ? N ירושלים ! מוסר ביאליק , תשכ '' ג , עמי . 11 9 שם . Thomas S . Kuhn , The Structureof Scientific Revolutions , Chicago : University of 10 Chicago Press , 1962 11 תומאס סי קוץ . המבנה של מהפכות מדעיות , תרגום יהודה מלצר , תל אביב : המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה , ספרי סימן קריאה ו " הספתת " , תשל " ז , עמי . 20 ב 1 וייטהר השתמש במתח מלכתחילה כדי לתאר פררבינציאליות היסטורית . אר הרחיבו והקנה לן חה , ft רחבה בהרבה , 1 היא יכולה לשמש אותנו גם להסבר התארריה של קון , החסרה את אנק ההומור ואת הברק הקישורי המגרים בהגדרה זר של וייטהר : " מושג זר [ היסטוריה צרופה ] של ההיסטוריונים , מושג של היסטוריה מנוערת מכל משפט קדוס אסתיטי . של היסטוריה מופשטת מכל הסתמכות על עיקרים מיטאפיסיים והכללות קוסמולוגיות , אינו אלא יליד הדמיון . האמינה במציאותה יכלה לשכרן רק במוחין דקטנות פרובינציאלית — פרובינציאליות של תקופה , של עם , של אסכולה עיונית , של מגמת אינטרסים — מוחין שאינם מכירים את קטנותם המסותרת " ( גלגולן של דעות , עמי . ( 4

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help