sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שיופיע במנותק מן האחר , די לרפרף באקראי בעמיד הראשון של כל עיתון יומי כדי לןהרת שני מרדפים המתקיימים כמקביל וכלא שמתקיים ביניהם מפגש : מרדף אחר תצלום מאירוע כלשהו מן הצד האחר , ומרדף אחר כותרת לאירוע מן הצד האחר . לכאורה , התצלום והמאמר העיתונאי מתייחסים לאותו אירוע , אך בין שניהם בפערת תהום הנובעת מן העובדה שהתצלום ממסגר אירוע שאיבו " האירוע " המדווח בטקסט , לאירוע המצולם יש מאותה שעה ואילך קיום עצמאי , שהכתב אינו יודע כררך כלל על קיומו ראינו מבקש להתבונן בו , מפני שהוא נוטה לזהות את התצלום עם האירוע שבו נכח - בכמה מחיבוריו הצביע בנימין על הפרדה זו כין טקסט לתמונה כעל מנגנון שליטה מובהק . לקראת סוף חיבורו " המחבר כיצרן " מופיעה פסקה קצרה אחת שאפשר לראות כה מניפסט מחאה כבגד אותה הפרדה : לשנות [ את המנגנון היצרני מכלי לספק אותו ] פירושו של דבר להיפטר מאחת ההגדרות . לחרוג מאחד הניגודים הכובל באזיקים את הייצור של האינטלקטואלים — במקרה זה מדובר במחסום בין הכתיבה לתמונה . אנחנו תובעים מהצלם יכולת לתת לתמונה שלו כיתוב שיעקור אותה מהמסחר האופנתי ויעניק לה ערך שימוש מהפכני . אכל את הבקשה הזר נוכל להפנות כאופן ירתר אמפטי כשאנחנר — הכרתבים — נאמץ את הצילום ( , ( Benjamin I 999 . pp , 774 - 775 כטקסט מניפסטי זה בנימין אמנם שם דגש מירחד על הצילום , אך התעניינרתר בתחום החזרתי אינה נעצרת רק במרארת שהפכו לדימויים דו ממדיים ( תצלומים ); היא חרבקת כול . כשבנימין יושב לכתוב , הבראה אינו מגורש משולחנו . הוא מתפלסף באמצעות הנראה רכך פותה דרך חדשה לחשוב . אין הוא מכונן את החזותי כתחום נפרד , אלא מאפשר לראותו כפן בלתי נפרד של כל תחום פעולה — הפוליטי , המשפטי או האתי . משום כך , הפסקאות החזותיות שנגזרו מכתביו הן בכייה לדורון עם הלוף הזמן , נעשה כמעט בלתי אפשרי לשחזר אותן במדויק ובאופן מקיף ושיטתי . יום אחד אולי יקומו עורך או עורכת באחת מהוצאות הספרים ויחליטו להוציא מהדורה מתוקנת של כל כתביו רבה גלויות , תמונות , גזרי עיתון , רישומים , תיעוד של חפצים ומקומות . עד אז לא נותר אלא להסתפק בעקבות הטקסטואליים של אותו עושר חזותי . ולארוג את הטקסט הכניסיני מתוך קשב מאומץ לתמונות שהטביעו בו חותם . תמונות אלה מדברות מתוך הטקסטים — גם אם לא כשפה מילולית — והן מרובות , בספר זה אני מנסה לנוע הלוך ושוב כץ תמונה לתמונה ובין תמונה לטקסט , לפעמים מתוך מאמץ להגיע אל החפץ החזרתי עצמו . ולפעמים מחוך הסתפקות במילה המוסרת אותו . ואפילו היא מילה זגיחה לכאורה בתוך טקסט שעניינו אחר . הדבקות בפלסטיות של התיאור הבבימיני . הממאנת להיפרד ממושאה החזותי , מאפשרת לפעמים להסיט את כיוונו של הטקסט ולפגוש במובנו באמצעות שחזור של הנראה . לא תמיד המובן מתבהר , אכל הדרך הנדרשת לשחזרו נראית לי כנושקת למאמץ

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help