sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החשיבה ההלכתית רבה , כאמור , באירוע מודגם כלשהו כממחיש נורמה משפטית מופשטת . לערמת זאת . התודעה ההיסטורית דכה בר מסמך כ במערכת היסטורית מוגדרת , ואילו החשיבה האסתטית מתייחסת אל אותי אירוע באל סמל , והאמן הוא הקובע מראש את המסמן ואת המסומן כאהד . סופרי ההשכלה . שרובם ככולם גדלו ונתחנכו בחדר , בישיבה רבבית המדרש לפני ש ' הציצו ונפגעו / נורער בבקיאותם במקורות היהדות ובחריפותם הלמדנית — אף היו בהם עילויים שנועדו לגדולות בעולם ההלכה . משחר חינוכם הם הורגלו אפוא לחשוב כתחומים שונים על פי מתורות הלכתיות שרכשו בלימוד התורה שבעל פה ובמושגי יסוד של דין ומשפט , אך ללא כל תודעה היסטורית מודרנית , ואץ צריך לומר תפיסה אסתטית אירופית . מעברם של אותם סופרים להשכלה לא היה בגדר שינוי ערכים והחלפת תכנים זה בזה , אלא נסיק , לא תמיד מורע , להמיר אורחות חשיבה ועקרונות חשיבה מיסודם . אולם לפרם חררפא שבשתא . שכר בקיאותם המופלגת של סופרי ההשכלה במקורות ההלכה , המדרש והמחשבה היהודית עלה להם לעתים בהפסד האיכות האסתטית של יצירותיהם . ביתן להבחין בהן כמעין התגככות מביכה של נקודות 2 הראות הללו בעיצוב הדמויות , העלילה והאווירה הרוחנית , לפני כחמישים שגה פרסם יעקב פליישמן את הרצאתו ' תרבות יהודית ותרבות העולם בדור ההשכלה / שבה טען כי המהפיכה שחוללה ההשכלה לא התייחדה בכך שהיא חייכה את היופי שבתרבות האירופית , ' אלא בכך שהסיקה מזה כי היהדות התלמודית היא מכוערת שאיבה מסתגלת ואין למור אותה לפי 3 ההישגים של העולם הגדול / קביעה חדה דו נראתה לי בתפיסה פשטנית משהו וכוללנית מדי של תופעה סבוכה ומורכבת הרכה יותר , שחלו כה הנודרת ותמורות לא מעטות במהלך המאות הי " ח והי " ט במרכזי ההשכלה בגרמניה , בגליציה וברוסיה . פליישמן היה מודע מאור לכך שלמשכילים רבים , בניגוד ליהודים חרדים , היהדות לא היתה אררח חיים מחייב ותובעני אלא -בעיה 4 פילוסופית , שהרגישו צורך נפשי חיוני לסתור אותה / היצורך הנפשי חיוני' הזה היה כרוך בהתחבטויות נפשיות מרובות , צורך שחיפש לו דרכי מבע מגוונות גם בספרות היפה וביצירה הסאטירית בכללה , 2 השיוה : טיבה כהן , ' הטכניקה הלמדנית — צופן של ספרזת ההשכלה / מחקרי ירושלים בספרות עברית , ע ( וזשנ '' ב ) , עמי , 169 - 137 * יעקב פליישמן , ערכי היהדות — קובץ ד ! רצ » ות , תל אביכ [ , 1 ? 1950 עמי . 77 ההרגשה במקור . 4 שם , עמי 8 ד ,

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help