sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את כתבי הקודש במנותק מהנחות מוקדמות ( , אבל פרדוקסלית דווקא מתודה חילונית זו ' לוכדת ' את כוחו של הטקסט המקראי ואת ייחודו . ככלל הם מציגים טענה הגיונית מאוד : רק על דרך המתודה של הביקורת הספרותית אפשר לרדת לחקרו של הטקסט המקראי משום שטקסט זה הוא קודם כול סיפור . משום כך אין להפקיר אותו ) רק ( בידיהם של אנשי דת או של חוקרי מקרא . כך או כך , חיבור זה לא יציע ניתוח ספרותי של טקסטים במובן של בירורי סוגה ) אם מדובר בשירה , בפרוזה וכדומה ( או במובן של עמידה על תקבולות , על תמורות ועל שאר צורות ספרותיות , אלא הוא ינסה לברר בירור ענייני ונהיר ככל האפשר מה נאמר בסיפורים שיידונו בו ומה משמעות הדברים . מלבד זאת , חשבתי כי מכיוון שהעניין כבר נידון לא מעט בלעז ) אף כי לא על פי מתכונת הדיון המוצעת כאן ( , ראוי לה לדמות זו – שקשה להתווכח על מרכזיותה בתולדות התרבות – שהיבטיה הדמוניים ידונו גם בשפת עבר , השפה המזוהה עמה מלכתחילה . מובן שהעיסוק בחומרים הללו לא הותיר אותי אדיש . האל הזה , המתגלה מתוך העיון המוצע כאן כמין דמון אדיר , אלים , נמהר ומאיים , הוא גם האל שלי ; לא במובן זה שאני מתפלל אליו או מכיר בקיומו כישות אונטולוגית , אלא במובן זה שהסיפור שמתוכו מציצים פני יאנוס שלו הוא הסיפור שלי . זה הסיפור העקשני , הזכור לתמיד והשכוח לתמיד , שהוא תצורת יסוד של הזיכרון הקולקטיבי הרופף שלנו , מעשה טלאים משונה ומופלא שאינו מניח לנו , שמונח ) חמקמק אך מוצק ( בבסיס הדיבור שלנו , בבסיס השתיקות . כעת יש לשאול למה הופך הסיפור הזה כאשר הדמות המרכזית בו , האב הקדמון , האל המשלח והמצווה , מתגלה כדמון ; האם הסיפור הופך אז לסיוט ? ואיך אפשר לספר אותו ? בשאלות אלו אינני עוסק אלא נוגע בלבד ופה ושם מתווה תשובות אפשריות בנוגע אליהן בתקווה להוסיף ולעסוק בהן בחיבורים שייכתבו בעתיד . לעת עתה אני מבקש לספר את סיפורו של האל הזה כפי שממעטים לספרו , או ליתר דיוק לחלץ את הסיפורים שכבר סופרו על אודותיו , אבל מטבע הדברים לא נוטים לחזור עליהם , ודינו של מה שלא חוזרים עליו להישכח או לפחות להיות מושתק . הדברים מובנים : המקרא הוא בסיס לאתוס , ואתוס הוא מתכונת רב - רובדית . מי שממונה עליו ) או מתמודד על היכולת לעצב אותו ( יעשה ככל שביכולתו כדי לעצב את השכבות המוקדמות כך שיתאימו להשקפות מאוחרות יותר . על הסיפור מופעל במשך אלפי שנים מכבש פרשני , פוליטי ופדגוגי , והוא שב ונדרך במאות ואלפי רגליים , נילוש במאות ואלפי ידיים , עד שלבסוף מי שכתב

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help