sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ומתוך כך גם להקצנה של סוגיית המסורת עצמה . מתוך תודעת המשבר של המודרניזם נגזרה מתודה של שבירה - שבירת צורות , פריצת התבנית , קטיעה של דימויים ופירוקם , פרימה של משפטים וכריתתם , פסיקה של משקלים והזחתם . השבירה נעשתה לאופן הייצוג של מצבי המשבר בעולם . על כך יעידו פירוקי התחביר והאקסטזה של הלשון ( צעקות , מלמולים ומצבי אלם ) בשירה האקספרסיוניסטית , קריעת התמונות ושיטת ההדבקות ( טכניקת המונטז ' ) של אמני הדאדא , שפיעת הסמלים ( הרבדים הסימבוליים ) ופריצת התבניות אצל הסוראליזם , ומכיוון אחר - גם אפקט הניכור ( ההזרה ) והרפלקסייה ההרסנית של האמנות בתאטרון האפי . ממבט ראשון תנועת השיבה של המודרניזם נראית בחינת יסוד נוסף של " חדשנות " רדיקלית , הרסנית . הפנייה למקורות העבריים במרחב הספרותי של המודרניזם היתה כמובן חלקית ואקלקטית , ובדרך כלל נענתה לאינטרסים פואטיים מובהקים ונעשתה במתווה של משחקי זהות , ולעתים קרובות נקשרה גם בהקשרים אירוניים . אך על קריאה זו , המדגישה את הממד הפרגמנטרי ( המפרק , הפורם , הקוטע ) של המודרניזם ואת ההפרכות של מוסדות המסורת , אנו מוסיפים כעת קריאה הרואה בתוך תהליכי הפירוק - בעצם " שבירת הצורות " - גם משום התכתבות עם שאלת המסורת . המודרניזם שב להתכתב עם המסורת ולהאיר את מקורותיה באופן כזה , כשבירה וקטיעה , כפרימה והפרשה ומתוך הזרה . מתוך מתודת השבירה המודרניזם גם יוצר הקשרי קריאה ופרשנות שמתוכם המסורת שבה ונראית בעזות פנים ובמצבי קצה ומסתמנת כתאולוגיה של " צורות שבורות " . דווקא על דרך הפירוק והפיזור המסורת חוזרת להסתמן בכל כוחה . והרי מה המסורת מוסרת ? היא מוסרת את דבר הגלות והפזורה ואת עובדת החורבן והשבר . לפיכך המודרניזם יוצר לא רק פרספקטיבה שבורה על אודות המסורת , אלא גם הוא בעצמו מהווה משלב רדיקלי , " דמוני " בכתיבת המסורת . זהו המתווה ( " תוכנית הקריאה " ) שיש בספר זה : אנו לומדים את המשקעים התאולוגיים של הספרות היהודית החדשה ועוסקים במצבים המשיחיים של הלשון ושל הטקסט מתוך הקשרים חומריים ובזיקה לשיח הגוף . הקריאות הנאספות בספר זה לומדות את משקל הגוף ואת רטט האיברים , את רחש התאווה , את ההפרשה ואת חוש הריח ומסמנות את שפיעת החומר ואת גלגוליו בשמות , בלשון ובטקסט - בסיפור חדש המגולל את סתרי המסורת .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help