sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את שאלת הספרות היהודית מתוך מורכבותם של חומרי המסורת . אנו לומדים את השאלה " מהי ספרות יהודית חדשה " מתוך זיקתה לשאלת ההתגלות ותיקון העולמות ומדגישים בתוך כך את המשלב החומרי , האימננטי של הוויית הדברים , את היותם בעולם , כתובים בגוף , שבורים , מופרשים , פגומים , רוויי חיים ויצוריות . מה שאנו מייחסים למסורת אינו שרירותי כמובן : בתחומיהן של ההגות והספרות היהודית אנו מוצאים דיון רב ועז במצבי הגלות והנידוי , במחזורי שפל , פציעה ושבר , זיהום , מחסור ופגימות , בתור ראייה ( דיאלקטית ) של סדר הקדושה ( הקיום המיוחד , הנבדל , הנעלה ) . לפי השקפה זו שיש לה סימנים בכל הספרויות היהודיות ( מקרא , תלמוד , מדרש ואגדה , הגות , תורת הסוד והחסידות ) - ההתגלות אינה נפרדת ממצבי החומר אלא טבועה בהם , בקיפול או בפרישה , בגילוי , בדממה או ברעש גדול . טעמה של קריאה זו בזאת שהיא חוזרת לתמה מרכזית במסורת ועוסקת בה מתוך רדיקליזציה של ההשקפה החומרית בתור השקפה ספרותית . חומרי הקריאה ( מושגי הכתב עצמו ) המדוברים בספר זה הם כחומרי ההוויה - החומרים החסרים , הפגומים , המופרשים של הקיום היצורי - קיומו של הנברא . 2 את הקריאות בדבר גופים ושמות אנו ממקמים בעולמה של הספרות היהודית החדשה סביב . 1900 תקופה זו שחשה את תפניות הזמן ( תקופת " מפנה המאות " ) הניבה פרשנויות ספרותיות קיצוניות של שאלת המסורת . מתוך מצבי הקצה של הניסיון ( התחדשות ותחושת ניוון , שקיעה ותשובה , יצירה ותחושת קץ , תוגה ואקסטזה ) נוצרו גם " התכתבויות " ( התאמות , הקבלות ) עם סוגיות מובהקות של התרבות היהודית . מדובר בפרשנויות חדשות , אחוריות , בפרשנויות של " היפוך " ( אינוורסייה ) ובקריאות מופרזות , אירוניות , שדרכן שבה ונפתחה גם סוגיית ההתגלות . אכן , חיבור זה שב לתקופת המודרניזם בספרות היהודית . אך אנו מבינים את המודרניזם לא רק בבחינת " תקופה " ואף יותר מ " תנועה" בתולדות הספרות והאמנות . המודרניזם גם אינו מתמצה עבורנו בתור " חדשנות " סתם , משום שאת חידושיו הגדולים אנו בוחנים כאן דווקא מתוך ההסתכלות בשאלת העבר . הגות המשבר , ראיית העולם מתוך פנומנולוגיה של " משבר וביקורת " , השיבה את המודרניזם גם להגות רדיקלית של שיבה

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help