sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

5 . 1 מבוא ניהול החברה הוא פעולה משולבת ומורכבת , ולשם הפקתו המוצלחת היא כורכת מרכיבים שונים . את המרכיבים הדרושים להבנת מבנה ניהול החברה ניתן לפרק למספר רמות . בחלק הקודם דנו במשטר בחברה ברמה הבסיסית ביותר . הובהרו מושגי יסוד , ונדונו מערכות היחסים והחובות בין כל הגופים המעורבים בניהולה . נבדקו הקשרים בין הנושים לבין בעלי המניות , ואותרו נקודות התורפה באלה באמצעות הטלת חובות . בחלק זה יידונו סעדים בגין הפרת חובות . סעיף 183 לחוק החברות קובע , כי זכויותיו וחובותיו של בעל המניה הן כקבוע בתקנון החברה , בחוק זה ולפי כל דין . סעיף זה מבהיר , כי מקורות הזכות של בעלי המניות נטועים בקשר החוזי ביניהם , בחוק החברות שמעניק להם זכויות כלליות , ובכל דין אחר , לרבות חוק ניירות ערך , שטורחים עוד ועוד להרחיב את הבסיס הסטטוטורי של ההגנות על המשקיעים . בעידן של טרום חוק החברות לא היו ההגנות על בעלי המניות מבוססות על תפיסה תיאורטית רחבה של זכות ליחס שווה לכל בעל מניה , אלא על תפיסה של עליונות הקניין ועדיפותו של קניין רחב יותר : ככל שהבעלות במניות הייתה רחבה יותר והיקנתה שליטה רבה יותר , כך התחזק מעמדו של המחזיק בה . זכותו של המיעוט , למרות שנבעה אף היא מן הקניין , הייתה צרה יותר , התבססה בעיקר על חריג לכלל , ושיקפה גישה של עשיית חסד של העשיר – בעל הרוב , שהמיעוט העני נסמך על שולחנו , אוכל מצלחתו , ואמור להתפעל מכל פירור של זכות שנזרק לעברו . גם גישת חובות האמון שהוטלו על הרוב שיקפה פטרנליזם של מיוחסים , שאמורים לנהוג בדרך אצילית כדי לא לפגוע במעמד הנחות . סעיף 183 לחוק משקף את נקודת המוצא החדשה של החוק . קדושת זכות הקניין במניה זכתה אמנם לעיגון בחוק ; כללי ההכרעה באסיפה הכללית קובעו בנקודת הרוב הרגיל ; והמיעוט אינו רשאי לקפח את הרוב כאמור בסעיף 191 ) א ( ובסעיף 193 ) א () 2 ( ו –) . ) 3 אולם , במקביל , נקודת המוצא של סעיף 183 מדגישה את אופיים החוזי של היחסים בין בעלי המניות לחברה ובינם לבין עצמם , ובכך מעמעמת את האבסולוטיות של הקניין . האופי ההדדי של כל קשר חוזי מספק לכל אחד מהצדדים לחוזה רגיל הגנות מפני פגיעה , טעות , הטעיה ותרמית . תובנה זו הועתקה גם לקשרים בתוך החברה .

האוניברסיטה הפתוחה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help