sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

זיקת הדוברים למקורות ליטורגיים עבריים . כיוון שלפני כשני דורות עזבו הרוב המכריע של היהודים את צפון אפריקה ועלו ארצה , וחלק זעום היגרו לאירופה ולאמריקה הצפונית והדרומית , הדור האחרון של דוברי המוגרבית היהודית הולך וכלה . בעוד דור לא יהיו עוד דוברים ילידים של הלהגים הללו . על כן נידונה כאן גם שאלה לשונית תרבותית הנוגעת לעתידה של המוגרבית היהודית . היבט לשוני תרבותי אחר של המוגרבית היהודית ייצגה לשון השרח שעמד מעמד ביניים בין לשון מדוברת ללשון כתובה , כי מחד גיסא הוא מתרגם את המקרא או טקסטים עבריים קלסיים אחרים ונוהה במדה רבה אחר לשון המקור , ומאידך גיסא עדיין ניכרים בו סממני הלשון החיה . כיוון שלשון השרח אופיינה כבר , במדה רבה במחקריו של פרופ ' משה בר אשר , לא נדרשתי כאן לאפיונה הכללי , אלא העליתי סוגיות הנוגעות לטקסטים ייחודיים , שרח ההגדה של פסח ותרגום מדרש עשרת הדיברות נוסח צפרו , שלשונן מייצגת קלסיציזם מלאכותי ובעיקר שהם עצמם מלמדים על השפעות תרבותיות חיצוניות , שאפשר לכנות איזוגלוסות טקסטואליות . מאלפות במיוחד ההתפתחויות הספרותיות המקומיות בטקסט שכבר היה עשוי רבדים רבדים שנבנו לאורך ההיסטוריה . גם בפרקי העברית הוצגו שני ממדים , שבעל פה ושבכתב . בראשון נידון המרכיב העברי במוגרבית , ובייחוד בהתוויית דרך מתודולוגית לבחינתו ולזיהויו ; כי בעוד שהמשקעים הלטיני והברברי ניכרים בעליל על רקע ההבדלים הטיפולוגיים שבין הלשונות השמיות לבין לשונות חם והלשונות ההודו אירופיות , הנה העברית לא תמיד ניכרת על רקע הערבית באשר שתיהן לשונות שמיות . ככלל , הדיון הוא לשוני תרבותי היסטורי , ולא בלשני גרידא . בייחוד הודגש ערכו של המרכיב העברי כאחד משלושה ערוצים שבהם המשיכה העברית לקיים את חיותה כל ימי הגלות . בשני הוצגו שש איגרות מליציות מופתיות שנכתבו במהלך המאה התשע עשרה , בלוויית מבוא היסטורי ספרותי לשוני נרחב ואפראט מבאר צמוד . מלבד הדיון בסוגיות כוללות נידונו גם דוגמות של פרטי הלשון . הוצג דיון נרחב במילה ערבית שנעשתה מרכזית בתרבות הישראלית , " מימונה " , ודיון על לשונות ה " ברכה" במרכיב העברי בכמה מלשונות היהודים . הצגת הפרקים הללו בכפיפה אחת מזמנת ספר עיון גם למי שאינם שולטים בלהגי הערבית המוגרבית , באשר יש עמו גם לקח בלשני כללי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help