sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

. 1 על דרכיהן של פרשנויות קודמות תפיסת המזמורים כתפילות בעלות משמעויות אלגוריות היא פרי תהליך פרשני ממושך ומסועף , אבל לצורך המבוא אתמצת את העקרונות הבסיסיים של התפיסה באמצעות דוגמה מחיבורו של א ' סימון . הצגתן המפורטת של ארבע גישות לספר תהלים מאפשרת למצוא דווקא את המכנה המשותף לגישות שונות אלו , כפי שהוא נראה בעיניי . בין שיתפרשו המזמורים בדרכו של אבן ג ' קטילה כתפילות ושירות לא נבואיות , ובין שיתפרשו על פי הראב " ע כשירת קודש נבואית , אף על פי שמגמתו המעשית והאקטואליסטית של רס " ג היא הפולמוס כנגד תפיסתם של הקראים , בכולם חוזרת ועולה המשמעות האלגוריסטית , בהיבטים שונים : כך עולה מראייתו של רס " ג את ספר תהלים כספר הדרכה על זמני , כ ' תורה שנייה ' , ומכאן גם התנגדותו ל ' גיוסם ' של המזמורים לצרכים חולפים של מאבק פנימי . סימון אף מציין כי בראיית ספרות המזמורים כנבואית , והמחברים כנביאי נחמה , מוצגת על ידי הקראים מעלתה של התפילה המקראית כגבוהה מזו של התפילה הרבנית . דוגמה לאופן הידרשותו של ג ' קטילה לכתוב , כאילו מדובר במשל , היא פירושו לכותרת של מזמור ל : " מזמור שיר חנכת הבית לדוד " . במזמור זה יש קושי כפול : האחד הוא ההידרשות האנכרוניסטית לחנוכת בית המקדש , והשני הוא הפער שבין הכותרת ובין גוף המזמור , שאינו אלא שיר תודה על הבראה מחולי . בפתיחת פירושו למזמור זה מזכיר הראב " ע פרשנים שונים , שפתרו את הקושי הראשון באמצעות ההנחה שדויד חיבר את המזמור לרגל חנוכת הבית הראשון , השני או השלישי , ואת הקושי השני פתרו באמצעות גישה מטפורית לאמור ' כי דמה ימי גלות לימי החולי ' . הפתרון שמציע הראב " ע הוא כי אין מדובר בחנוכת בית ה ' , כי אם בחנוכת ארמונו של דויד , שנערכה בעת שקם המלך ממחלתו . לאחר פירושו שלו מביא הראב " ע את פירוש ג ' קטילה , הפותר את שני הקשיים באמצעות מטפוריזציה מרחיקת › לכת : 7 א ' סימון , ארבע גישות לספר תהלים 8 סלמון בן ירוחם ויפת בן עלי , הרואים את המזמורים כתפילות חובה נבואיות . סימון , כנ " ל , עמ ' . 95 - 67 , 66 - 55 9 סימון , כנ " ל עמ ' . 94 10 כך למשל , יפת בן עלי . ראו : סימון , כנ " ל עמ ' . 74 - 73 פרטיות וחד › פעמיות , וכמו מלאכת חיבורם – גם משמעותם היא על › זמנית , והסיטואציות שבהם הן ייצוגיות .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help