sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

המזמורים נועדו לשמש פה לפרט באשר הוא , ואף לעורר תחושת הזדהות של המתפלל עם קהל המתפללים או החוגגים . הנחת היסוד בעיוננו היא כי לשון המזמורים הייתה מובנת לכול בעת חיבורם , אבל ברבות הימים , כאשר חדלה העברית להיות לשון הדיבור היום › יומית , נטענו המילים והתיאורים בפירושים מטפוריים ואלגוריסטיים . אף על פי שזוהי בעצם משמעותה של התפתחות ההידרשות למזמורים , איני סבור כי אפשר לעקוב בדייקנות אחר שלביה השונים של התפתחות זו . אין בידינו כלים למעקב צמוד כזה ואף אין זו מטרת עיוננו . אחיזה מסוימת בדרכיו של תהליך זה נוכל למצוא בהידרשותם של פרשנים קדומים לעניין זה . כך למשל עולה מדברי חז " ל : " היה רבי מאיר אומר : כל תושבחות האמורות בספר תהלים , דוד אמרן , שנאמר : כלו תפלות דוד בן ישי ( עב . ( 20 אל תקרי כלו אלא כל אלו" ( פסח ' קיז , ע " ב ) . " ומי כתבן , משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב , יהושע כתב ספרו ושופטים ורות , דוד כתב ספר תהלים על ידי עשרה זקנים : על ידי אדם הראשון , על ידי מלכי צדק , ועל ידי אברהם , ועל ידי משה , ועל ידי ידותון , ועל ידי אסף , ועל ידי שלשה בני קרח ... " ( ב " ב יד , ע " ב ) . נראה כי במאמר הראשון , המייחס את כל המזמורים לדויד , יש רמז להוצאתם של הדברים מפשוטם , שהרי זוהי הוראתו של המונח ' אל תקרי ' , בדרכי שימושיו השונים . אפשר כי כבר מי שראה צורך לפרש ' כל אלו ' ביקש לתרץ את הקושי בייחוס המזמורים לדויד , שמבחינה היסטורית קשה להניח כי אכן הוא חיבר אותם . המאמר השני ממתן מאוד את ההכללה הקיצונית : כאשר הוא מייחס את מעשה החיבור ל ' עזרתם ' של עשרה זקנים , הוא מציג ממילא את מלאכת החיבור כעשייה על › זמנית , שתחילתה בימי אדם הראשון וסופה בימיהם של לוויים . ממילא גם נמצאנו למדים שתוכניהם של המזמורים מכוונים מעבר לסיטואציות היסטוריות 3 ראו דיון נרחב בנושא זה בפרק רביעי . 4 ראו הידרשותו של א ' רופא לנושא זה , בעיקר על פי יחסם של הפרשנים הקדומים , לרבות התרגומים , לכותרות : א ' רופא , השירה המזמורית , עמ ' . 37 - 33 5 ראו : הרמב " ם , מורה נבוכים ( תרגם : מ ' שוורץ ) , חלק ג , מג . וע " ע : " אל תקרי ; ניבי תלמוד ואוצר ישראל " , דעת , אנציקלופדיה יהודית ; וראו כנ " ל : ניבי תלמוד : אמרות , פתגמים ומטבעות לשון מתחום המשפט , ירושלים . 1990 6 ראו לעומת זאת : נ " מ סרנה ( תהלים , עמ ' , ( 445 - 444 הטוען כי חז " ל אכן ייחסו את המזמורים לדויד . כך על סמך פירושה של הלמ " ד ( " לדוד " ) כמציינת את מחברי השיר , וכן על סמך הקולופון " כלו תפילות בן ישי " , המעיד כי העורך לא ידע על קיומם של עוד שמונה עשר מזמורים המיוחסים לדויד .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help