sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

משמעויות סמליות . ביטויים אלה , יש שהם תמצית ציורית של רעיון , ויש שהם מופיעים בשלל וריאציות כנוסחאות או כמטבעות לשון . כל אלה משמשים כלי המספק אחיזה במציאות המבוקשת . אלה הם צירופים מילוליים , שבתודעתו של המאמין הם טעונים במידה כזאת , שעצם הגייתם מאפשרת את ביטול המצב השלילי והתגלות נוכחותו המומחשת של המצב הרצוי . זהו , למשל , תפקידם ועצם מהותם של ביטויי ההסתופפות בבית ה ' . מעיקרם ביטויים אלה הם תמצית רעיונית של זכאות לחסות ולהגנה אלוהית , המוקנית מכוחה של העמידה בתנאי חפותו וניקיון כפיו של המתפלל . מבחר התיאורים והניסוחים הכרוכים בכך ממחישים את הניואנסים השונים של החוויות הכרוכות בנושא זה . במרכזו של עיון זה עומדת השאלה : מה חווה העותר , היינו מה משמעותם של הדברים שהמחבר שם בפיו ? ואולם , כאשר אנו מדברים על משמעות , עלינו להרחיב את תחומי הפשט , לחרוג ממובנן המילולי של מילים ומטבעות לשון , לעתים אף מעבר לשימושה הרווח של לשון פיגורטיבית . חריגה זו נדרשת לא רק משום שהמזמורים לסוגיהם השונים היו מקדמת דנא חלק בלתי נפרד מטקסי הפולחן ונעשו למרכיב מרכזי במערכת התפילות היום › יומיות והחגיגיות , ולא רק משום שנעשו במהלך הדורות כלי ביטוי לרחשי לבו של הפרט , בסיטואציות פרטיות ובסיטואציות ציבוריות . מניתוח המזמורים עולה כי מלכתחילה , ככל הנראה , לא הצטמצם המחבר בסיכום תיאורי של סיטואציה היסטורית מסוימת , אלא ראה לנגד עיניו את מה שעשויה סיטואציה כזאת לייצג בעיניו של מי שהיה רחוק ממנה בזמן ובמרחב . על כן , ראוי לתפוס חלק ניכר מן הביטויים במזמורים כמטונימיות , היינו כביטויי תמורה מייצגים . לפיכך נראה כי תפיסתם של אמצעי תיאור כביטויים מייצגים , מחייבת הליכה על חבל דק שבין היצמדות לפשוטו של הכתוב ובין ההפלגה אל משמעויות מטפוריות ואלגוריסטיות . הזהירות בעניין זה מחייבת לנסות ולחשוף את הסיטואציה הייחודית או אף ההיסטורית המשתקפת במזמור , עד כמה שהדבר אפשרי . אמנם , המצבים ההיסטוריים וכן קביעת זמנם של מזמורים מסוימים אינם עומדים במרכז חיבור זה , אבל ההבחנה בייחודה של סיטואציה מסוימת , על פי הביטויים המרכיבים את התיאור , תסייע להימנע מגלישה אל אסוציאטיביות חופשית ופרועה . 2 לעיון זה , אני בוחר בהגדרה הכוללנית של לשון פיגורטיבית , כלשון המשתמשת במילים ובצירופי ביטויים שלא בהוראתם המילונית הרווחת . ראו לעומת זאת את הגדרת הערך " לשון ציורית ; לשון פיגוראטיבית " אצל : ריבלין , מונחון לספרות , עמ' . 30

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help