sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא הנחת מוצא מרכזית של חיבור זה היא ייחודו של ספר תהלים : ספרי המקרא האחרים מבטאים את גישותיהן ואת השקפותיהן של ' הסמכויות ' הדתיות , הכוהנים › המחוקקים או הנביאים – את עולמן של ההנהגות הרוחניות שעמדו מאחורי חיבורי הכתובים המקראיים או את דבר האל , כפי שהוא נתפס על ידי שליחיו . לעומת זאת , מזמורי תהלים משמשים פה לאדם המאמין באשר הוא , השופך את שיחו לפני אלוהיו , תוך כדי יצירת קשר בין מצוקותיו ושמחותיו או בין תחושות שפל לתחושות התעלות – ובין אמונתו . אמנם , גם בספרות החכמה , בספרי איוב וקהלת , פורקים המחברים מעל לבם את מועקת ספקותיהם ומבטאים את המשבר שחל באמונתם בשל הקונפליקט שבין התפיסות המקובלות לבין המסקנות העולות מניסיון חייהם . אבל לעומת התהליך העיוני הדורש הפנמה לימודית , מזמורי תהלים , לרבות המזמורים המוגדרים כחוכמתיים , משקפים בראש ובראשונה חוויה רגשית והכרתית . זוהי חוויה המביאה בעקבותיה ' מהפך ' מהיר , שבו חווה המתפלל , בדרגות עוצמה שונות , את הזדהותו המלאה עם המצב המבוקש , הרצוי , שבכוחו לבטל את תחושת המצב המציאותי . מעברים כאלה מתחוללים לא רק מן המצוקה אל הישועה , מן הייאוש אל התקווה ומביטויי התחינה אל ביטויי השבח והתודה , כי אם גם בסיטואציות הכרוכות בתחושת השתייכות לציבור מוגדר , תוך כדי הבעת הזדהות מלאה עם קהל חוגגים ובדחייתם המוחלטת של ' יריבים ' , שאינם נמנים עם קהל זה . המהפך מתבטא ביכולתו של המתפלל לחוות בתודעתו ובתחושתו את המצב המיוחל הרצוי , ולחוש שהמציאות האובייקטיבית מתבטלת . המנגנון הבסיסי המאפשר מעבר כזה מבוסס על מערכות של ביטויים , הכוללים מטען של 1 מכאן עולה העמדה הרווחת במחקר בן זמננו , המנוגדת לגישות הקדומות , המייחסות את המזמורים כולם לדויד . כך למשל , נכתב בסיכומה של מגילת תהלים ממערת a קומראן מס ' 11 QPs XXVII ) 11 ) שדויד חיבר ארבעת אלפים וחמישים מזמורים . לשאלה זו , של ייחוס המזמורים לדויד , אמשיך להידרש להלן וכן גם בפרק השישי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help