sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

בספר המונח לפני הקורא שלושה עיונים מאוחרים ביצירתו הסיפורית של גנסין ; עיונים המשקפים במלאות ובבהירות את השגותי ותובנותי המאוחרות , כמו שהתגבשו בשני העשורים האחרונים לאחר קריאות חוזרות ונשנות של הטקסטים , שכבר נראו בעבר בהירים ומבוארים כל צורכם . העיונים הללו אינם מנותקים מדברי הפרשנות והביקורת שקדמו להם . אדרבה , הם מסתמכים עליהם . ועם זה הם גם שונים מהם הן בהדגשיהם הן בתחומי העניין המחקרי שאליהם הם פונים . הראשון שבהם , " מדוע עלינו לקרוא את סיפורי גנסין " נכתב בשנת 2010 ושימש אחרית דבר למהדורה חדשה של מיטב הסיפורים האלה ) "' אצל ' וסיפורים אחרים " , בעריכת נגה אלבלך , הוצאת הקיבוץ המאוחד , תל אביב . ) 2011 כמו שמלמדת כותרתו , עיקרו בניסיון להשיב על השאלה הראויה לעמוד במרכזו של כל עיון ביקורתי שעוסק בקלסיקה : מה יש בה , באותה קלסיקה , שמצדיק את המאמץ הנדרש כדי לקיים קשר חי עמה גם בזמננו ובתנאי חיינו התרבותיים והלשוניים , הרחוקים עד מאוד מאלה שבהם נוצרה ; מדוע לא נניח אותה בכל כובדה וכבודה בידי ההיסטוריון , שעיסוקו בעבר , גם בעבר " המת " , וזיקתו אל ההווה התרבותי שבתוכו הוא פועל , אף שהיא קיימת , בלי ספק , אינה דומה לזו של המבקר הכופר לחלוטין ב " מותו " התרבותי של אותו עבר שאת העניין החי ) אפילו הלהוט ( בו הוא מבקש לעורר . מסה מבואית כוללת זו מציעה מבט רחב על כלל הסיפורת הבשלה של גנסין . בעת כינוסה בספר הזה חלו בה תמורות לא מעטות של חידוד הניסוח ומיקוד הראייה . המסה השנייה , " שירה אחת נוגה ופראית למחצה " , מקורה בהרצאה שהרציתי בתחילת אביב 2013 בכינוס לרגל מלאות מאה שנים לפטירתו של גנסין , שנתוועד בווארשה , העיר שבה החלה הקריירה הספרותית של הסופר , בה גם מצא אותו מותו והיא מקום קבורתו . הכינוס המרתק , שארגנו המחלקות לספרות עברית באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת וארשה , הסתיים בעלייה לקברו של גנסין בבית העלמין היהודי המפואר , השריד היחיד כמעט של החיים היהודיים עתירי המעש והיצירה של הקהילה היהודית הגדולה באירופה , שנחרבה עד יסודה . ההרצאה , שפורסמה בנוסח מצומצם במוסף " תרבות וספרות " של עיתון " הארץ " , הורחבה הרחבה גדולה לקראת כינוסה בכרך הזה . היא קרובה הרבה יותר מקודמתה אל גוף המרקם הטקסטואלי היחיד והמיוחד של סיפורי גנסין וחודרת אל תוך סיביו ונימיו הדקים . הדיון מעלה בה תובנות סגנוניות והגותיות שנראות לי כאילו הן מסבירות את הייחוד הטונלי הבולט כל כך ) אפשר לומר , הייחוד הטונלי הזר והמוזר לעומת זה של הספרות העברית בת הזמן , ובוודאי של הספרות

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help