sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הגישות , נותרת הטרגדיה מבחינתם של כל אותם תאורטיקנים תבנית אמנותית המבוססת על ייסורים אנושיים , אשר מציעה לקהל הּ ממד מסוים של עונג ) הוויכוח הוא על טבעו של עונג זה ( . הטרגדיה , לדעת כל החוקרות והחוקרים , אינה הייסורים לכשעצמם , אלא תגובה אסתטית לעצם קיומם . ייסורים לא חסרו , כמובן , בקרב המוני יהודי רוסיה בתפנית המאה העשרים : פוגרומים , עוני , הגירה , התפרקות המשפחה ומאבקים בין הדורות — ואלה הם רק מקצת הגורמים לייסורים אלה . ואולם התגובה להתרחשויות אלה היא שכוננה את הטרגדיה העברית : תגובה שלא היתה תוצר רק של ההתרחשויות עצמן , אלא גם של מגמות היסטוריות ואינטלקטואליות רחבות יותר , ובכללן המפנה אל הלאומיות . הטרגדיה לא רק משרתת את המטרה הפוליטית של הלאומיות היהודית ) בכך , למשל , שהיא מסרטטת את קווי המתאר של אזרחות גברית בדמותו של הגיבור הטרגי ( אלא גם , לאמתו של דבר , י ו צ ר ת רגש ותודעה לאומיים . אני מבקשת לדייק בנקודה זאת . הספרות העברית החדשה אינה מאמצת לחיקה את זוהר תפארתה של הטרגדיה היוונית , השייקספירית , או אפילו הווגנריאנית . גיבורי הּ אינם מלכים ושליטים שנחלו מפלה ) כמו שניסח זאת יוסף חיים ברנר : " לא מיוחסים אנו , אחינו בני ישראל , הוי , כמה לא מיוחסים " ; ברנר . ) 87 , 7196 רגישותה של ספרות זאת היא רגישות מודרנית ומודרניסטית בעיקרה . היא מתמקדת בפרט הנורמטיבי ובחיי היום יום שלו . אף על פי כן , אלמנטים מן הטרגדיה וחזות טרגית מעצבים את האופן שבו ספרות זו מתארת את האומה ואת הפרט המודרני בפגישתו עם חיי היום יום , ומשפיעים על תגובת הקוראים כלפי התוכן והצורה של יצירות אלה . אלמנטים כגון גורל , מפלה , עיוורון , הקרבה , חטא וסבל קיצוני ומוחצן מופיעים בצורה זו או אחרת ביצירות ספרותיות רבות של הציונות המוקדמת בתחילת דרכה . הייסורים , למשל , ביצירותיהם של מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי ויוסף חיים ברנר , אשר בהן אדון בפרקים הבאים , הם ייסורים עזים , כמעט נשגבים . עבורם , ועבור סופרים ציונים נוספים , את המשכה של הטרגדיה הקלסית , וספר זה מאמץ את גישתם . זאת בניגוד לגאורג לוקאץ ' ) , ) sLukac 1911 שראה ברומן המודרני אנטיתזה לטרגדיה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help