sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

זו ההגותית , שבעטיה יבחר חוקר המחשבה לפנות דווקא אל הטקסט הספרותי בהתחקותו על רעיונות והתפתחותם . ברצוני להציע ארבעה יתרונות שכאלו : . 1 כבר במאה הרביעית לפנה " ס הצביע אריסטו על יתרון משמעותי שיש לספרות בחקר רעיונות ותהליכים היסטוריים . בחיבורו פואטיקה הוא היטיב להגדיר את ההבדל בין הכתיבה הפייטנית ( ולצורך העניין - הכתיבה הספרותית בכללה ) , לבין הכתיבה ההיסטורית : [ ... ] אין זה מתפקידו של הפייטן לספר מה שהיה במציאות , אלא מה שעלול היה להיות , כלומר מה שאפשר היה להתרחש מתוך הסתברות או מתוך הכרח . שכן ההיסטוריון והפייטן נבדלים אחד מרעהו לא במה שזה מספר בלשון שקולה וזה בלשון לא - שקולה , [ ... ] אלא בזאת הם נבדלים שאחד מספר את המקרים כמו שהיו ואילו השני - כמו שעלולים היו להיות . ומשום כך פילוסופית היא הפייטנות ונעלה מן ההיסטוריה , שכן מספרת הפייטנות בעיקר את הענינים הכלליים , בעוד שההיסטוריה – את הענינים הפרטיים . “ הכללי " פירושו : מה יעלה לו לאדם בעל איכות מסוימת לומר או לעשות לפי ההסתברות או ההכרח , לכך קולעת היצירה כשהיא קובעת שמות לנפשות המשתתפות . ו " הפרטי " , מה עשה אלקיבאדס או מה עשו לו . מתוך דברי אריסטו מתחוור כי דווקא מפני שאין זה מתפקידו של הסופר להיצמד אל הדיוק ההיסטורי ולומר מה בדיוק קרה במציאות , אלא מה עלול היה לקרות על פי כללי ההסתברות , הופכת הספרות לפילוסופית יותר ונעלה יותר מההיסטוריה , לכזו המתעלה מן העניינים הפרטיים לאלו הכלליים , כלומר מפשטת את המאורעות והתהליכים ההיסטוריים לכדי רעיונות . . 2 במאמרו “ ערכה של הספרות בחקר ההיסטוריה - מקרה מבחן : מה ניתן ללמוד על החינוך המשותף מתוך הספרות היפה , שלא ניתן היה ללמוד מהתיעוד ההיסטורי " , מראה מיקי קריץ שספרות הקיבוץ , המשמשת לו מקרה מבחן לבדיקת ערכה של הספרות בחקר ההיסטוריה , “ הציגה כבר מתחילת שנות השלושים [ של המאה העשרים - נ . פ . ] את הבעייתיות בחינוך המשותף והקדימה בשלושים שנה את המחקרים הפסיכולוגיים שהביאו לתחילת נטישת הלינה המשותפת . היא גם הקדימה בשישים שנה את ההיסטוריה המציגה את מציאות החיים בחינוך המשותף כפי שראו אותה הילדים וההורים , שדעתם אז נדחקה " , לדבריו , “ הצידה על ידי הקו הרשמי של התנועה הקיבוצית והממסד החינוכי שלה " . על אף מרכזיותו של החינוך המשותף בהיסטוריה של החינוך החדש ושל הקיבוץ , בראשית שנות העשרים של המאה העשרים טרם היה בקיבוץ ממסד חינוכי פורמלי ואף לא ביטאונים וכתבי עת לסיקור החינוך המשותף . לפיכך , מסביר יהודה רון - פולני , מאבות החינוך המשותף , אין לנו כיום תיעוד היסטורי של עידן בראשיתי זה , ומה שמצוי בידינו אינו אלא ספרות זיכרונות . פירושו של דבר , שהספרות מקדימה פעמים רבות בשנים לא מעטות את הכתיבה והתיעוד המדעיים , כתיבתם של היסטוריונים , פסיכולוגים ואחרים . 2 אריסטו , פואטיקה , פרק ט ' , עמ ' . 50 - 49 3 קריץ מ ' , ערכה של הספרות , עמ ' . 85 - 75 הציטוט מעמ ' . 75 4 רון - פולני , חינוך בקבוצה , עמ ' . 138 - 118

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help