sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

. 1 הספרות כמבטאת הגות וכמעצבת זהות [ ... ] וככה עמדתי כשלוש שנים בחזית המלחמה הגדולה : בחזית האוסטרית - הונגרית - גרמנית נגד החזית הרוסית , ושם , בתוך החזית רשמתי מה שראיתי והרגשתי בתור בן - אדם חי . [ ... ] לא שיפרתי את העובדות וגם לא כיערתי אותן : לא הוספתי עליהן ולא גרעתי מהן ולא כלום . רשמתי וחיכיתי לסוף ; להשתפות הגדולה שתבוא . אך בינתיים ראיתי בקרבנו גם את היהודי , שגם בתוך בית - המשוגעים נשאר יהודי : טיפש נלהב , מוקיון קדוש , ילד זקן , אוהב שנוא . לא התכוונתי מראש לראות את היהודי שבי ובחברי - למוות - אך כך יצא . ובדיעבד טוב שכך יצא . כך כתב הסופר איש העלייה השלישית , אביגדור המאירי , בפתח ספרו השגעון הגדול : רשימות קצין עברי במלחמה הגדולה , רומן בנוסח דוקומנטרי המתאר את חוויותיו בעת שירותו כקצין קרבי במלחמת העולם הראשונה . הבחנתו של המאירי בין חיווי הדברים כאדם באשר הוא לחיוויים כיהודי , תורמת תרומה נאה להגדרת הנושא שבו עוסק ספרי . המאירי מוצא עצמו עוסק בגורלו של היהודי ובדרכי התמודדותו עם גורל זה , בסיטואציה שהיא הרת גורל לאנושות כולה . הוא משוחח עם זהותו היהודית דווקא בסיטואציה שאינה יהודית . דווקא במקום שבו הוא ממלא את תפקידו כאזרח אירופי ולמוצאו היהודי אין בו , לכאורה , יד ורגל , צצה יהדותו ועולה מתוך המפגש עם אחיו היהודים לנשק ועוד יותר מכך - עם אחיו היהודים הנלחמים בצבא האויב . הוא מוצא עצמו , בלי שנתכוון לכך לכתחילה , ממקד מבטו במפגש היהודי חוצה הגבולות , וביתר שאת בדמות היהודי ובדרכי קיומה ב " בית המשוגעים" הכלל - עולמי הזה , ומאפיין אותה מבעד למשקפיים יהודיות אף הן . כך הופך טקסט ספרותי בהגדרתו , לפחות על פי האכסניה שבה הוא מתפרסם ( למרות האצטלה התיעודית שבה הוא עטוף בעריכתו כיומן , המטשטשת את היכולת להבחין בין מידת האוטנטיות שבו למידת הבדיה ) , קרקע לעיון בשאלות הזהות היהודית של זמנו , ואין זו תופעה יוצאת דופן . הספרות העברית החדשה היתה כלי חשוב ביותר לביטוי השקפות ורעיונות שעיצבו , פעמים רבות , את מחשבת בני הדור יותר מן הספרות ההגותית השיטתית , תוך הענקת מסגרת אפית או לירית לדברים . בהיותה נדבך נוסף בבניין המחשבה היהודית , היא התמודדה , כדרכם של ההוגים בדורות שקדמו לה , עם שאלות השעה , תוך ניהול שיח לשוני ורעיוני עם ענפי המחשבה היהודית לדורותיה , למן המקרא ועד ההגות בת זמנה . הספרות היא אפוא אכסניה מקובלת ומרכזית לרעיונות ולפיכך מהווה שדה מחקר רב חשיבות לחוקרי המחשבה כולה , והיהודית בפרט . נשאלת השאלה - מה יתרונה של מסגרת הכתיבה הספרותית על פני זו ההיסטורית או 1 המאירי , השגעון הגדול , עמ ' . 8 - 7 המאירי כתב הקדמה זו לספרו בתל - אביב באלול תרפ " ט , כשלוש - עשרה שנים אחרי שסיים לכתוב את הרשימות . מבוא

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help