sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

היה מרחק גאוגרפי ומנטלי . " בעניין זה סיפר יהודה ניני , בן המקום שנעשה לימים פרופסור וראש המכון לחקר הציונות באוניברסיטת תל אביב , את הדברים האלה : בילדותי היו שלושה מעגלים בנסיציונה , ולא תמיד היה קל לעבור ממעגל למעגל . היה הכביש הראשי שהפריז בין השנונה המערבית , שנקראה " שמנת האיכרים "; הייתה הרצועה הערבית , שהיה קשה לעבור אותה ; והייתה שכונת הפועלים . לכאורה , צריך היה רק לעבור כביס , אבל זה היה יותר מכביש . היו תרבויות שונות , השקפות עולם שונות . המעבר משכונה לשכונה היה למעשה מעבר ממחנה למחנה . חציית הכביש הייתה עניין סמלי , בחציית הסמבטיון . קצת רקע היסטורי : אף על פי שסבי עלה לארךישראל בשנת 1906 והיה זכאי להימנות עם "האצולה המייסרת " , העלייה השנייה , הוא והעולים אתו לא נכללו בהיסטוריה הכתובה של בוני היישוב . יוצאי תימן שהתיישבו בטירתישלום באו משלושה מחוזות בתימן שהיו מנותקים זה מזה . היו עולים מרמת תימן המרכזית , שאקלימה באקלים של שווייץ ( האשכנזים חשבו שכל יוצאי תימן רגילים לאקלים החם האופייני לארץ ישראל ) . אחרים באו מדרום תימן , אזור של רעב , של אורגים וצורפים ובעלי קרקעות ( לא חקלאים ) . משם באו סבי וסבתי . יוצאי תימן אלה הצטיינו בחכמת הקבלה , והמשורר רבי שלום שבזי חי שם . החלק השלישי בא מצפון תימן , מאזור ךמאר . אדמת טירת שלום נועדה במקורה ליוצאי תימן מגורשי כנרת , אן הם ביקרו באזור בשנת 1928 וטענו שאדמת המקום אי נה טובה לחקלאות . כשהוחלט במחלקה להתיישבות של הסוכנות היהודית להקים יישוב של יוצאי תימן , קיבלה אותו קבוצה מעורבת , לא הומוגנית , והתוצאה לא איחרה לבוא . היו ביישוב החדש כארבעים משפחות ולהן שלושה בתי כנסת . היה הבדל בין האומרים : " אור חדש על ציון תאיר " ובין האומרים : " אור חדש עלינו י איר " , ואם היו שאמרו " נקרשך " ולא " נקדש את שמך " , הייתה התפוצצות והיו מפסיקים את התפילה . המוסדות המיישבים לא דאגו לצורכיהם של המתיישבים , ובמקום מושב עובדים הייתה טירת שלום למושב פועלים ולא הוכרה בתור יישוב חקלאי . זו הסיבה לצירופה של טירת שלום לנס ציונה ב , 1958 בשעה שהמושבים בית חנן ובית עובד צורפו למועצה האזורית נחל שורק . ועוד הוסיפו בעניין טירת שלום שלושה מבני היישוב : בנימין מזרחי , אבנר מדואל וסעידה דמארי : בנימין מזרחי : כשעלינו לטירתישלום גרנו בצריף . אחר שלושה חודשים באה משפחה נוספת , משפחת מור חיים . אחרכך עלו עוד . רוב החברים שלי היו ערבים . בטירת שלום חפר אבי באר . עד אז היינו מביאים מי שתייה מכפר אהרון . אבנר מדואל : טירת שלום חייבת לנשים שבה הרבה . סבתות ואמהות דאגו שהילדים ילמדו ויעשו שיעורי בית , בשעה שהגברים היו טרודים בענייני פרנסה . סעידה דמארי מייצגת נשים אלה . סעידה דמארי : אני באתי לטירת שלום בגיל שתים עשרה . כשבאנו , כלום לא היה . שמנו את השטיחים שהבאנו מתימן בצורת אוהל . אבל אבי זכרו לברכה היה חרוץ ובעל תושייה . הוא הלך למזבלה , לקח משם פחים שהביאו בהם את כל המצרכים מחוץ - לארץ , ועשה לנו פחון קטן . שלוש שנים עבדתי אצל ישראל הימן בתור מבררת ראשית בבית האריזה . אם לא היו פרדסים , מי היה מפרנס אותנו בטירת שלום ! אבל בהתחלה היינו חייבים להתחרות בערבים , להיות יותר טובים מהם , כדי שיקבלו אותנו .

עיריית נס ציונה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help