sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

שהיה מוסמך לרבנות , בחר אברהם להיות פועל חקלאי ואחר כך - עוזר נפח בראשון לציון וביפו . כעבור ארבע שנים נענה ל " קול קורא " שהפיץ ראובן לרר ביפו , ורכש ממנו מאה דונם . את ביתו ואת הנפחייה שלו בנה מחוץ למתחם המוגן של החאן הצר והצפוף , מעבר לגדר הצבר , מצפון לאחוזת לרר , לצד הדרך הראשית הפונה אל חולות נבי רובין . מערביי הסביבה למד ללבן לבני חומר ואת ביתו בנה במו ידיו מלבנים שהיה לש בידיו וכובש ברגליו ואחר כך מייבש בשמש . בניו , הנערים בנימין ומשה מאיר , סייעו בידו במלאכת הבנייה . אברהם ילובסקי היה חלוץ הבנייה בחומר ביישוב היהודי החדש בארץ ישראל . בשלהי המאה התשע עשרה נהגו לבנות בתי עץ . ועד חלוצי גלץ מרומניה , לדוגמה , צייד את המתיישבים בזכרון יעקב בעצים לבנייה . עולי ראשון לציון הביאו עמם צריפי עץ מפורקים , נוחים להרכבה , שנקראו בפיהם " אוהלי עץ " . אחר כך בנו במושבות ב " שיטה הבגדאדית " או " השיטה העיראקית " : שלד עשוי קורות עץ שצופו בלוחות דקים ושהחלל שביניהם מולא באבנים קטנות ובגזרי עץ . לעתים השתמשו בחומר מקומי : טין שנלוש במים וחוזק בגרגרי אבן , בחול ובסיד . שיטת בנייה זו הייתה קלה וזולה , אבל המבנים נטו לקרוס בגשם עז . לעומתה הייתה טכניקת ליבון הלבנים מחומר מקומי , שבה השתמשו הערבים , יעילה יותר . וכך תיארו בזמנם את הדרך שבה יישם אותה ילובסקי : ערמה סל אדמת חימר הכין לו , ערבב אותה בגללי בקר ותבן גס , תומה עסה באמצעה , וספן בה מים , ואת סרווליו הפסל , ומכנסיו פסט _, וברגליים יחפות לס בערמה ולס בה עד ס הייתה לחימר מוצק ורן נאחד , וטוב ליציקה בתוך תבניות סל עץ . ובתוך התבניות נשאר " בצק " החימר עד סהתגבס , ואז הפך את התבניות על פניהן , ולבנים נראו מונחות על פני הקרקע , ואחרי ייבוסן בסמס אספן סורות - סורות והיו לו להקמת כותלי ביתו . וקורות קנה מן הערבים , עסה גג מעל הכתלים , ועל הקורות הניח שננה ענה סל סבכי ביצות , סתם אותם בעסבים ומרח בחימר רך ויהי לגג מוצק . לימים הועתקה שיטה זו במושבות האחרות , בהן יסוד המעלה , משמר הירדן , פתח תקוה ובני יהודה , שכמו ואדי אל חנין , היו עניות ולא היו כל גופים חיצוניים שסייעו להן . כשהשתפר מצבן הכלכלי , נטשו המושבות הללו את בתי החומר ועברו לבתי אבן . עד שכרמו ייתן את פריו , עבד ילובסקי בנפחייה שלו , ובה התקין מחרשות , מעדרים וכלי עבודה חקלאיים אחרים ; פרזל סוסים וגם ידע לטפל ברגליהם כשנתגלו אצלם בעיות . פלאחים ובדווים נהגו לסור לנפחייה שלו וליהנות משירותיו ומשיחה עמו . דבריו היו מתובלים במובאות מכתבי הקודש ושזורים במעשיות עממיות ממולחות . בי ' בטבת תרמ " ט ( 1888 ) נפתחו ארובות השמים וגשם עז ניתך וסיכן את בית החומר של ילובסקי . הוא העביר את בני משפחתו לבית האבן בחאן של משפחת לרר והוא עצמו הוסיף לשהות בביתו הצמוד לנפחייה שלו . למחרת בבוקר נמצאה גופתו , דקורה ושחוטה , מוטלת בשלולית דם כשבידו פטיש כבד וסביבו סימני מאבק אלים . רוצחיו לא נתפסו מעולם , אבל בלב היהודים תושבי נחלת ראובן לא היה ספק שמדובר היה בערבים . סיבת הרצח לא נודעה ועקבות הרוצח או הרוצחים לא נתגלו . לימים אמר ראש ממשלת ישראל , יצחק רבין , שאברהם ילובסקי היה הקרבן היהודי הראשון מתם סל פול ובתךמסה פציורניק

עיריית נס ציונה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help