sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ט

להגדיר את שלוש הקבוצות — זו הסמוכה לספריית וארבורג , זו הסמוכה למכון למחקר חברתי של מקס הורקהיימר וזו של המגיקנים המטפיזיים שסביב אוסקר גולדברג — כשלוש ’ הכיתות היהודיות ‘ הראויות ביותר לעיון , שיהדות גרמניה העמידה מקרבה " . התיאוריה הביקורתית והתיאוריה המסורתית הורקהיימר מעמת את התיאוריה הביקורתית עם התיאוריה המסורתית של לוק , לייבניץ , דקרט ורבים אחרים ששלטו בתיאוריות הפילוסופיות של המאה השבע עשרה . ביסוד התיאוריה המסורתית קטגוריות חשיבה הנתפסות כמעין עובדות בסיסיות . תיאוריה מן הסוג הזה מתחילה במושאים ובקטגוריות הפשוטים ביותר כדי לטפס מהכרת הפשוט לקטגוריה מורכבת ומסובכת יותר . בדרך הזאת ניתן להסדיר את הבנת העולם בצורה דדוקטיבית , אך בה בעת ה " תיאוריה " נתפסת כגורם אוטונומי העומד בפני עצמו ומנותק לגמרי מהמציאות החברתית . משתמעת מכך שלילה של ההתפתחות ההיסטורית , משום שהיחסים בין הסובייקט לתיאוריה נדמים כקבועים ונצחיים . השקפה כזו על הידע האנושי אינה מכירה בקשר בין התיאוריה ובין הפרקסיס החברתי ועובדה זו מקנה לה אופי אידיאולוגי טהור . יתר על כן , השקפה כזו מציגה את העולם החברתי הנחקר — " המציאות הקיימת " — כערכאה האחרונה היחידה לבירור האמת התיאורטית , ובדרך זו ניתנת בעצם גושפנקה מדעית כביכול למציאות הקיימת . לפי הורקהיימר , " בני האדם מחדשים בעבודתם הם מציאות , הגורמת במידה הולכת וגוברת לשעבודם " . כבר בחיבורו השקיעה העלה הורקהיימר את הטענה , שהרעיונות המונחים בבסיסה של התיאוריה המסורתית מושפעים מן האינטרסים , ההעדפות והערכים הרווחים בחברה שבה הם נוצרו . עם זאת , התיאוריה המסורתית נותרת עיוורת למנגנונים שיצרוה ולמניעים שבשירותם היא פועלת . על כן , בניגוד לתפיסה השמרנית המקובלת , הורקהיימר סבור כי תיאוריה צריכה לסגל לעצמה אופי ביקורתי כלפי העולם החברתי , הן כדי להיטיב להבין את המציאות החברתית הן כדי להשתתף במישרין בעיצובה . המושג “ התיאוריה הביקורתית “ נסמך על ההשקפה שלפיה התיאוריה המדעית נמצאת בקשר מתמיד עם השתנות המציאות והתפתחותה : תהליכים חברתיים — ובכללם תהליכים מושגיים — מעוצבים בידי האדם כישות חברתית , כלומר יש להם זיקה מהותית לבני אדם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help