sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

של חיבורים פילוסופיים רבים : ראשיתה של פילוסופיית ההיסטוריה הבורגנית ; השקיעה ; " התיאוריה המסורתית והביקורתית " ; דיאלקטיקה של הנאורות ( חובר עם תיאודור אדורנו ) . כמנהל המכון החברתי הפילוסופי המוביל בגרמניה וכמחברם של ספרים רבים ומאות מאמרים בעלי השפעה ניכרת ביותר הוא זכה לתואר אזרח כבוד של העיר פרנקפורט ולתפקיד הרקטור של האוניברסיטה . הורקהיימר נפטר בנירנברג ב . 1973 הוא קבור יחד עם אשתו , שהייתה ממוצא קתולי ועברה ליהדות , ויחד עם הוריו , בבית הקברות היהודי בברן שבשווייץ . פעילותו ההגותית של הורקהיימר יונקת מרעיונותיהם של פילוסופים רבים מאוד , מהפרה סוקרטיים דרך קאנט והגל ועד קרל מרקס . הורקהיימר שאב את רעיונותיו בעיקר מתפיסותיו של קאנט בתחום תורת ההכרה , מרעיונותיו של הגל בנוגע להבנת מתודה שיטתית וממרקס ביחס להבנת תהליכים כלכליים חברתיים ואידיאולוגיים . המונח " תיאוריה ביקורתית" שטבע הורקהיימר כדי לאפיין את עמדתו הפילוסופית הפך בהדרגה לסימן ההיכר הבולט ביותר של המכון בפרנקפורט , עד כי במרוצת הזמן נטו החוקרים לזהות את אסכולת פרנקפורט עם התיאוריה הביקורתית . הנציגים הבולטים ביותר של אסכולה זו היו , מלבד הורקהיימר ואדורנו , הרברט מרקוזה , אריך פרום , ליאו לוונטל , פרידריך פולוק וולטר בנימין . כמעט כל חברי המכון בדור המייסדים היו יהודים , ובחוג הפנימי שרוכז סביב הורקהיימר כולם היו יהודים . אדורנו היה יהודי למחצה — אביו היה סוחר יהודי אמיד ואמו זמרת ידועה ממוצא קורסיקני קתולי , אך הוא ראה את עצמו כיהודי , נשא אישה יהודייה , ובמכתביו הרבים להורקהיימר , שיצאו לאור לא מזמן בארבעה כרכים , נתן ביטוי להזדהות טוטלית עם העם היהודי . אחדים מנציגי האסכולה היו פעילים בחינוך היהודי , למשל הפסיכואנליטיקאי המפורסם אריך פרום , ומבקר הספרות ליאו לוונטל , שנעשה במרוצת הזמן פרופסור חשוב באוניברסיטת ברקלי . פרום ולוונטל נשאו הרצאות בבית המדרש היהודי החופשי בפרנקפורט וקיימו קשרים הדוקים עם הרב נובל ועם מרטין בובר , שהיה מרצה באוניברסיטת פרנקפורט . אופייה היהודי של אסכולת פרנקפורט לא נבע אך ורק מזהותם הלאומית והדתית של אנשיה , אלא אף ממאפייני פעילותם והגותם ( רבים מרחיקים לכת ורואים בתיאוריה הביקורתית של הורקהיימר גרסה חילונית של היהדות ) . ליאו לוונטל הצביע פעמים רבות על אופייה היהודי של האסכולה בזהותו תכונות חשובות של היהדות עם סולידריות , צדק חברתי והתקוממות נגד כל סוגי האדנות ( ובפרט נגד הפשיזם ) . לפניו עמד גרשם שלום על אופייה היהודי של הקבוצה ואמר עליה " רגיל הייתי

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help