sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פורה של יצירה ספרותית ממקור יהודי סמוי שפרץ והתגלה , בעל האופי הביקורתי ביותר שקם מול המסורת היהודית . הניסיון לדבר על " קנון יהודי מודרני " נכשל לדעת מירון בהוכחת רציפות . הספרות היהודית המודרנית שייכת בעת ובעונה אחת גם לספרות הכללית בה היא פועלת וגם " למכלול רופף וכולל של כתיבה יהודית . " ל " אי נורמליות " של הזהות היהודית המודרנית יש גם יתרון : היא מאפשרת התבוננות מעמיקה בנורמה ובמגבלותיה . קורא או חוקר מוצא עצמו אמנם ב " ארץ ללא חוקים וגבולות " שרב בה הדו - משמעי . אשר בה החוויה הסובייקטיבית שלו היא המכריעה אם היצירה היא בעלת מאפיינים יהודיים אם לאו , ובה הוא נתבע להחליט בעצמו ולעצמו אם היצירה אמינה , והאם הוא פיתח חמלה כלפי הכותב והזדהות עימו בעקבות תיאור חיבוטי הזהות ביצירתו . עם זאת מצויה גם חובה לפתח מושגים לתיאור המגע המרחף בין מצבים נזילים , ושל הוויות עצמאיות של קרעי זהות יהודית הקרבות זו אל זו ומתרחקות זו מזו בעת ובעונה אחת , שיש בהן רתיעה משעבוד כמו גם רתיעה מן ההתנתקות , שמתקיימות במצב תרבותי לא היררכי ונטול הכרעה ערכית . זו תוצאה של מצבי חיים קיצוניים שלא אחת נכפו על הסופרים ולימדו אותם ליצור בתוך עירפול לשוני ולהסכין עימו מפני שהוא תואם למצבי סכנה , ניכור והיעדר זהות . יצירתה של נטליה גינצבורג נטועה בספרות האיטלקית המודרנית , עם זאת יש בה ביטוי ברור לחוויה יהודית קרועה של נרדפות וסכנת חיים , והשתיייכות לגורל היהודי שהיא מעולם לא התכחשה לו ולא ויתרה עליו . בכל זאת ה " חדש " היהודי של גינצבורג קשור להבנתי ב " ישן " בדרכים רבות ושונות שחלקן מפורטות בספר זה . לעומת עמדתו של מירון הגורסת שספרויות היהודים " אינן ניתנות לכיול במסגרת משמעותית אחת " , נראה לי שהחוט הדק המחבר הוויה יהודית חילונית מודרנית המודעת לעצמה ובעלת אחריות מסוימת להמשכיותה , אל מורשתה הספרותית הדתית הקדומה , מצוי בנכונות . 3 שם , עמ ' . 150 . 4 שם , עמ ' . 152

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help