sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

על הספר היסטוריונים אינם צריכים לאמץ את העבר – אלא לחקור את היחסים בין העבר להווה . אלון קונפינו . ההיסטוריה המודרנית חיברה את יפו , את חברון ואת ירושלים , ניתקה אותן זו מזו ויצרה ביניהן מכנים משותפים וגם קווים מפרידים . ירושלים וחברון , שתי ערי ההר , הן גם שתי הערים הקדושות ביותר בארץ ושונות במובן זה מיפו , עיר החוף והנמל , שמעולם לא התהדרה בקדושה מיוחדת . בכל אחת משלוש הערים הללו – שעשרות קילומטרים בלבד מפרידים ביניהן – שוכנת קהילה פלסטינית בעלת צביון ומעמד משלה , ובכל אחת מהן התהוותה קהילה יהודית מטיפוס שונה . לעימותים שהתפתחו בין יהודים - ישראלים לבין ערבים - פלסטינים בשלוש הערים היה רבות מן המשותף , ועם זה נשא העימות בכל אחת מהן אופי ייחודי למדי . דמיון ושוני בעת ובעונה אחת מאפיינים גם את היחסים הטובים שנרקמו באותן ערים בין יהודים לערבים . יפו , ירושלים וחברון הן שלוש ערים המהוות משולש גיאוגרפי , פוליטי , דתי והיסטורי במרכזה של ארץ ישראל . בצפונה של הארץ מצוי משולש אחר : חיפה – עכו – נצרת . יהודים וערבים שחיו במשולש זה עיצבו מערכת יחסים שונה מזו שבמשולש המרכזי : לוהטת פחות מבחינה דתית ולאומית , ומאופיינת בשיתוף פעולה רב יותר בין שתי הקבוצות האתניות . דומה כי לא במקרה התפתחו הדברים כך : המשולש הצפוני נמצא בפריפריה הגיאוגרפית וההיסטורית של הארץ , ואף עיר מערי המשולש הצפוני אינה עיר בירה או עיר קודש מוסלמית או יהודית . ומאחר שלמרכיב הדתי תפקיד לא מבוטל במריבה המתנהלת זה יותר ממאה שנה על השליטה בפיסת האדמה שבין הים לנהר , מובן מדוע הפך הציר יפו – ירושלים – חברון למוקד הסכסוך הפוליטי בין העמים . זאת ועוד , שלא כבמשולש המרכזי , פוטנציאל המגע או החיכוך בין יהודים לערבים במשולש הצפוני היה , אובייקטיבית , דל יותר : נצרת מעולם לא הייתה עיר מעורבת , ובעכו היה מספר היהודים עד לשנת 1948 זעום . יש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help