sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

חדשה למלחמה , ובה מענה מבצעי ליתרונות צה ” ל באוויר וביבשה התנהלות אמ ” ן הייתה שונה , הערכת המצב של הרמטכ ” ל הייתה שונה וניהול המלחמה על ידי צה ” ל ומאפייניה בשלביה הראשונים - היו שונים , וגם התוצאות . עם הגעת המידע ממקור הצמרת של המוסד ביום הכיפורים לפנות בוקר , שלפיו בו ביום תיפתח המלחמה , הפיץ ענף 6 ( מצרים ) באמ ” ן מחקר מסמך בהול בשעה . 07 : 30 המסמך עסק בתוכנית מצרית - סורית למלחמה שתיפתח בו ביום 6 אוקטובר . 1973 וכך נאמר במסמך : “ המטרה ( של המצרים ) : כיבוש הגדה המזרחית של התעלה , קדמת סיני עד המעברים ( כולל ) וכיבוש שארם אל שייח ’” . לוח זמנים : שעת השי ” ן תהיה ביום העי ” ן ( 6 / 10 ) לפני אור אחרון , משך המבצע המשוער 7 - 5 ימים . שיטה כללית : מתקפה מתואמת ובו זמנית של צבאות מצרים וסוריה . הצבא המצרי יצלח את התעלה בחזית רחבה , יכבוש את הגדה המזרחית עד המצרים ( ועד בכלל ) , יכבוש את שארם אל - שייח ’ ( באמצעות הנחתת כוחות קומנדו מהאוויר ומהים והעברת חטיבה ממוכנת בציר התעלה ) . זאת תוך כדי תקיפות אוויריות על ידי 270 מטוסי קרב ומפציצים בעומק ישראל ( אשדוד , חיפה , עכו ואילת ) ותקיפת מטרות צבאיות בסיני ( ומתקני נפט ) . הצבא הסורי יכבוש את רמת הגולן ויפעיל מטוסי קרב לסיוע טקטי למתקפה היבשתית ולתקיפות בעומק ישראל ( תל אביב ) ובסיסי חיל האוויר ( רמת דוד , חצור וחצרים ) ” . לא היה אפוא שמץ של מידע על השינויים שנעשו בתוכנית האופרטיבית של המלחמה , שצומצמה מאוד והייתה לתוכנית חדשה שהותאמה על ידי הרמטכ ” ל וצוותו ליכולות של הצבא המצרי על פי הנחיותיו של הנשיא סאדאת . מקור הצמרת כשל ולא הצליח להביא בזמן את תוכנית המלחמה של מצרים . נראה כי גם סוריה השותפה העיקרית למלחמה לא ידעה על קיומה של תוכנית אחרת מזו שהייתה מוכרת לנו , ושהוצגה בפניה על ידי המצרים במסגרת התיאומים לקראת המלחמה . לדברי צבי זמיר , המוסד בראשותו דיווח בחודש מרץ 1973 לאגף המודיעין של צה ” ל ידיעות המצביעות על שינוי אסטרטגי ואופרטיבי שינקטו המצרים בעימות שיתרחש באותה שנה . הוא לא פירט מהו ולא נימק מדוע נמנע מכך . ככל הידוע לי לא היה בידי אמ ” ן שום מידע על התוכנית המבצעית החדשה . מתקפת השריון המצרי שנכשלה ב - 14 באוקטובר 1973 נערכה מתקפה משוריינת מצרית של כ - 350 טנקים לאורך החזית בניסיון להתקדם מזרחה . במהלך השתתפו כוחות שריון בהרכב של דיביזיה משוריינת מוקטנת ועוד כמה חטיבות מדיביזיות אחרות , דיביזיה משוריינת 21 מופחתת בחטיבת טנקים החלה לנוע מזרחה בציר המרכזי איסמעיליה - טסה . במקביל פעלה חטיבת טנקים עצמאית 15 בגזרה הצפונית באזור קנטרה . בגזרה הדרומית פעלו שתי חטיבות , חטיבת טנקים 3 מדיביזיה משוריינת 4 בציר הג ' ידי וחטיבת טנקים 22 ( מדיביזיה ממוכנת 6 ) בגזרה מדרום לסואץ . הכוחות המצרים ספגו אבדות כבדות , בהן כ - 250 טנקים . הם נסוגו מערבה כעבור כמה שעות , לתוך מערכי דיביזיות החי ” ר . השאלה בנוגע למהלך היא האם היה זה חלק מהשלב השני בתוכנית המלחמה הישנה , לצאת ולהתקדם מזרחה . ניתוח המהלך מצביע כי המתקפה התבצעה בחיפזון , לא הייתה מפקדת על שתיאמה בין הכוחות , השתתפו בה כוחות מועטים ומפוזרים לאורך החזית שפעלו ללא מטריה של הגנה אווירית ( סוללות טילים ) שליוותה את הכוחות בשטח הפתוח . הרמטכ ” ל שאזלי תאר בספרו כי שר המלחמה הציע לו כבר ב - 11 אוקטובר לפתח את המתקפה מזרחה אך הוא דחה את ההצעה , אך השר שב ודרש לפעול ואמר שמדובר בהחלטה פוליטית שנועדה להפחית מעוצמת הלחץ של צה ” ל על הצבא הסורי בגולן . להתנגדותו של שאזלי הצטרפו שני מפקדי החזית הבכירים ביותר , מפקדי שתי ארמיות השדה והביצוע נדחה ונקבע שוב ל - 14 אוקטובר . שאזלי מוסיף ומסכם פרשה זו בספרו : “ התחזיות הקודרות התגשמו במלואן , בצהריים כבר ניתנה הפקודה לכוחות לשוב לראשי הגשר , איבדנו 250 טנקים , יותר מכפי שאיבדנו בכל המלחמה עד כה , בראייה לאחור אין לי כל מושג מדוע נערכה מתקפה זו ” . הגנרל גמאסי , שהיה אז ראש אגף המבצעים , הגן על עצם הביצוע ואמר שהמתקפה הייתה שלב בתוכנית אך לא הייתה מוצלחת ולא השיגה את יעדה . הנשיא סאדאת התעלם ממנה לחלוטין בספר זיכרונותיו . שר ההגנה הסורי מצטפא טלאס טען אחרי המלחמה כי “ שיטת הביצוע של התוכנית בחזית המצרית הוכיחה שההנהגה המדינית של מצרים זממה תוכנית הנוגדת את זו שסיכמנו עליה ואשר התחייבנו עליה זה כלפי זה ” . ערב מלחמת יום הכיפורים הוסבר לרמטכ " ל כי הפעילות הצבאית החריגה במצרים נובעת מקיומו של תרגיל המפקדות המקיף הגנרל שאזלי . “ התחזיות הקודרות התגשמו במלואן”

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help