sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על הכותב יעקב חסדאי , ( נולד ב - 20 במאי 1938 ) הוא איש חינוך , היסטוריון ומשפטן ישראלי . היה חוקר בוועדת אגרנט , מורה בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית , עו " ד . בשנת 1956 התגייס לצה " ל בתום קורס קציני חי " ר שב לגדוד 50 כמפקד מחלקה ובהמשך שירת שנתיים כמפקד פלוגה . במלחמת ששת הימים שירת כסמג " ד 202 של חטיבת הצנחנים . נפצע פעמיים בקרבות לכיבוש מוצב אל - קובה , סמוך לעזה , וקיבל על כך את צל "ש הרמטכ " ל , שהומר לאחר קבלת חוק העיטורים לעיטור העוז . לאחר המלחמה מונה למפקד גדוד 202 בדרגת סא " ל . ופיקד עליו בשתי שנות מלחמת ההתשה . בשנת 1973 זומן חסדאי לשמש חוקר בוועדת אגרנט , שמונתה לחקור את אירועי מלחמת יום הכיפורים . לאחר מלחמה זו הוענקה לו דרגת אל " ם . חסדאי הקים את בית הספר למ " כים , שהפך מאוחר יותר לבית הספר למקצועות חי " ר . לאחר שחרורו מצה " ל , השלים את לימודיו לתואר שלישי בהיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים ולימד היסטוריה של עם ישראל באותה אוניברסיטה במשך שש שנים . בהמשך הוא אף הוסמך לעורך דין . חסדאי כתב את הספרים " אמת בצל מלחמה " ( , ( 1978 " בעט ברזל " ( 1983 ) ו " על סף היובל " ( . ( 1998 וזהירות . על כן ניתן , במקרים רבים מדי , לראות מפקדים המפגינים ביטחון עצמי ותקיפות דווקא בשלב לימוד הנושא והתכנון . בדרך זו מתקבלת החלטה בקלות יחסית , אך בלא סיכויים רבים שתהיה נכונה . נראה כי רמת קבלת ההחלטות בצה ” ל סובלת קשות מליקוי זה . אולם ענייננו העיקרי איננו הבעיה הכללית , אלא השלכתה על חינוך הקמ ” ן . הדילמה שבין הצניעות לביטחון העצמי מיוחדת היא וחריפה בעבודת קצין המודיעין . הוא נדרש לספק נתונים כבר בשלב הלימוד והשיקול של המטה , ועליו להפגין מידה של ביטחון בשעת הצגתם . לעומת זאת , לאחר קבלת ההחלטה , עליו להישאר ספקן , זהיר וער לכל סימן של סכנה . בכך - ובניגוד לקציני המטה האחרים - נדרש הקמ ”ן להיות ספקן ובעל ביטחון בעת ובעונה אחת , בכל שלבי התכנון והביצוע . כיצד נלמד את הקמ ” ן הצעיר מתי עליו להפגין ביטחון ולהיות נועז , ומתי מוטב , שיישאר ספקן וצנוע ? אין כל אפשרות לתת בידי הקמ ” ן פתרון פלא , שיביא אותו בכל מקרה להתנהגות נכונה . אבל ניתן להבהיר לו את חשיבות הדילמה ולתת בידו כלים שיסייעו לו בבחירת הדרך הנכונה . לשם כך יש להבין מהם הגורמים המביאים לשיבוש בערכים ובהתנהגות הנכונה , ומהי הדרך להילחם בהם . נפתח בצניעות וספקנות . ריבוי הנתונים והעיסוק בחומר סודי , המגיע ליחידי סגולה בלבד , עשוי לסחרר את ראשו של הקמ ” ן , במיוחד את הקמ ” ן הצעיר . היקף ידיעות בלעדי זה מחזק את ביטחונו העצמי ואת הרגשתו , שהוא יודע כל . בדרך כלל , יהיה גא להפגין את ידיעותיו לפני מפקדיו ועל אחת כמה וכמה , כשמדובר בדיון , שבו יש לנתוניו חשיבות מרכזית . הסכנה היא , כי בשל ביטחונו העצמי עלול הקמ ”ן להקנות לידיעות ולנתונים שבידו ממד של ודאות וסבירות , שאין בהם . לא רק קמ ” נים צעירים חשופים לסכנה זו , אלא גם ותיקים ובכירים . יתכן כי ה ” קונספציה ” המפורסמת של ערב מלחמת יום הכיפורים נולדה בדרך זו של הקרנת סמכות וביטחון עצמי בעניין הנחה שהייתה טעונה בירור והוכחה . כדי להילחם בסכנה זו , מן הראוי להזכיר לקמ ” ן ולחנכו להכיר במגבלות ידיעותיו . בתחום זה ניתן להשתמש בשני כלים : האחד - עיקרו החובה להדגיש את הזמניות של כל נתון והערכה ולחייב את הקמ ” ן לסייג את נתוניו , בכל עת , במגבלות של זמן . עיקרון זה חייב להיות מקובל ונפוץ בכל דרגי אמ ” ן ובכל תחומי העבודה . כך , למשל , מפות הערכות אויב חייבות להיות תקפות לזמן מוגבל בלבד . עם הצגת נתוני אויב יש להזכיר תמיד מהו הזמן הדרוש לשינוי הנתונים הללו ועל יסוד זה , מהו תוקף הנתונים הנמסרים . הכלי השני הוא החובה להצביע בכל הערכת מודיעין לא רק נתונים ידועים , אלא גם “ חללים ריקים ” . במפת מודיעין חייב סימן השאלה להיות מצוי לא פחות מסימוני האויב . יתרה מזו : במסגרת נתונים בעל פה חייב הקמ ” ן לפתוח במה שידוע ולסיים במה שאינו ידוע . בעניין זה למדתי לקח אישי : ערב מלחמת יום הכיפורים הייתי מדריך בפו ” ם , שם למדנו ולימדנו כיצד מכין קמ ” ן את נתוני האויב בתרגיל . הכל היה כתוב ומפורט , לא נשאר פרט בלתי ידוע . החניך המצליח היה זה שידע לציין כל פרט בהיערכות האויב . במלחמה עצמה נוכחתי לדעת שהייתה זו הצגה שגויה . אף פעם לא היה ידוע בדיוק היכן כל יחידות האויב . בשלב מסוים אף הייתי עד לדיון שבו חיפשו כל גורמי המודיעין שתי דיביזיות מצריות משוריינות , שבכל התרגילים של פו ”ם מקומן היה ידוע היטב . מוטב , אפוא , לשנות את הערכת ה ” טוב ” וה ” יפה” בהצגת קמ ” ן בתרגילים . “ טוב ” ו ” יפה ” חייב לכלול חללים ריקים , סימני שאלה ומגבלות של זמן . כך נקנה לקמ ” ן הצעיר את מידת הספקנות והצניעות ונקווה , כי ישתמש בהן , בשעה ובמידה הראויה . אויבי היוזמה וההעזה ברם ישנם זמנים ונסיבות , שבהם זקוק הקמ ”ן למידות אחרות , ליוזמה ולהעזה , המבוססים על ביטחון ותקיפות . כיצד נקנה לו מידות אלה ? ריבוי הנתונים והעיסוק בחומר סודי , המגיע ליחידי סגולה בלבד , עשוי לסחרר את ראשו של הקמ " ן , במיוחד את הקמ " ן הצעיר . היקף ידיעות בלעדי זה מחזק את ביטחונו העצמי ואת הרגשתו , שהוא יודע כל . בדרך כלל , יהיה גא להפגין את ידיעותיו לפני מפקדיו ועל אחת כמה וכמה , כשמדובר בדיון , שבו יש לנתוניו חשיבות מרכזית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help