sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

חציית ים סוף בשידור חוזר מלחמת יום הכיפורים שלושת אלפים שנה מפרידים בין ההתנגשות של ישראל ומצרים על ים סוף . בסיבוב הראשון קיבלו בני ישראל רמז ללמדם כיצד יוכלו לצלוח את הקרב הבא . כשזה הגיע , הם לא היססו לנצל את המידע המודיעיני רס " ן ( מיל ' ) קובי | היסטוריון צבאי וקצין מודיעין “ ואמר פרעה לבני ישראל נבוכים הם בארץ סגר עליהם המדבר ... ” “ אמר אויב ארדוף , אשיג אחלק שלל , תמלאמו נפשי אריק חרבי תורישמו ידי ... ” סיפור יציאת מצרים נוסק לשיא הדרמה האלוקית עם טביעת המצרים בים . עם העבדים יוצא לחופשי בעקבות מנהיגו האהוב משה ושומע את ההבטחה האלוהית : “ ה ’ יילחם לכם ואתם תחרישון ” . זוהי הבטחה להצלחה ללא מאמץ של העם תוך הסתמכות מוחלטת על טובו של האל . אלא שהיא עומדת כביכול בסתירה לדרישת האל ממשה בפסוק הבא מיד אחר כך : “ מה תצעק אלי , דבר אל בני ישראל וייסעו ” . מפסוק זה עולה כי הבורא מצפה מבני ישראל להתאמץ ( " וייסעו ” ) ולא לשבת ולהמתין לנס . המדרש מספר על השבטים המבקשים לקפוץ לים ראשונים ועל מעשה הגבורה של נחשון בן עמינדב , הקופץ לים והולך עד נחיריו במים הגועשים כתנאי מקדמי לנס הגדול . גם מדרש זה מעיד כי העם נדרש למעורבות של ממש , “ השתדלות ” בלשון החסידות , בטרם יושפע ממרום השפע הגדול של האל . לכן מפרשת אמרה חסידית את הפסוק המבטיח “ ה ’ יילחם לכם ואתם תחרישון ” בדרך מקורית , המביעה את היפוכו של המסר : ה ’ יילחם לכם” – הבורא ייתן לכם את הלחם רק בתנאי שאתם “ תחרישון ” - תחרשו את החריש הראשון בדרך לזריעה ותעשו את המאמץ הראשוני . כך או כך , העם כולו חוזה בנפלאותיו של הבורא על ים סוף . בני ישראל ראו כי “ ה ’ איש מלחמה ה ’ שמו ” , לצד המשמעות הנסית והאמונית המחייבת את היהודי להזכיר מדי יום את יציאת מצרים . עם העבדים לומד שם על שפת הים פרקים ראשונים גם בדרך המלחמה ובחוקיה . אחרי 210 שנות יציאת מצרים . עם העבדים לומד על שפת הים פרקים ראשונים גם בדרך המלחמה ובחוקיה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help