sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שאלת " מיהו יהודי " , הנקשרת לשאלת ההכרה הרשמית בשיוך לעם היהודי , היא עניין מורכב במיוחד בעולם המודרני דווקא משום שהיא כרוכה בשני הגורמים האלה , המעמד והזהות , וכפי שהראינו בדוגמאות לעיל – הם אינם חופפים עוד זה את זה . גורמים רבים – למשל היחיד , הקבוצה , מגזרים שונים בקבוצה או גופים בעלי סמכות מחוץ לקבוצה – עשויים להיות שותפים בקביעת מעמדו היהודי של אדם זה או אחר . גורמים אלו ראויים לתשומת לב מיוחדת בבואנו לעמת את טבע הקיום היהודי בעולם הקדם - מודרני עם החיים היהודיים בעולם המודרני בקהילות כגון הקהילות בארצות - הברית או במדינת ישראל , שבה יש להלכה מעמד חוקי , שלא כמו במקומות אחרים בעולם . במובנים מסוימים התנאים במדינת ישראל – בהשוואה , למשל , לתנאים בארצות - הברית – הם בגדר חזרה לסדר הפוליטי בעולם הקדם - מודרני . במסגרת הסדר הפוליטי הקדם - מודרני היה המעמד עניין שיתופי . יחידים כשהם לעצמם לא היו בעלי אזרחות במדינת לאום במובן שאנו מכירים מדגמים מדיניים הקיימים בימינו . שאלת המעמד האישי הייתה סבוכה אף יותר בשל מעמדה האוטונומי או החצי - אוטונומי של הקהילה היהודית מבחינה פוליטית . פירושה של אוטונומיה זו היה שהקהילה היהודית שלטה בחיי החברים על ידי שקבעה את זהותם העצמית , ובו בזמן הם הפנימו את הנורמות התרבותיות ואת הערכים של הקהילה . מצבים של דיסוננס בין המרחב הפרטי למרחב הציבורי בנושא המעמד והזהות היהודיים היו מעטים ואף אפסיים . בעולם שבו הפלורליזם בנושאים האלה נשלט בידי הפוליטיקה , והאינדיבידואליזם והוולונטריזם עדיין לא צמחו כמו בסביבה המודרנית , ביטאה הזהות היהודית הרבה יותר מאשר את ההשתייכות הדתית של היחיד . היהודיות הגדירה את מעמדו הפוליטי של האדם , הכתיבה את תרבותו וקבעה את זהותו . רק במקרים נדירים נוצרה התנגשות בין יחידים ובין גופים ציבוריים ופוליטיים באשר לשאלה " מיהו יהודי " , שכן המעמד והזהות נחשבו לעניין אחד כמעט בכל מקרה . יחידים שזיהו את עצמם כיהודים עשו זאת בהסכמת רשויות השלטון העצמי של הקהילה היהודית , שלא הכירו מציאות רב - מגזרית . סמכויות השלטון הכללי שאפשרו ליהודים ליהנות ממעמד פוליטי חצי - אוטונומי קיבלו גם הן את זהותו היהודית של היחיד . במרבית מדינות העולם – וגם בישראל , כפי שמקרה פסחוב מוכיח – מוססה המודרנה את החפיפה בין מעמד לזהות , והטילה את היהדות לסבך של שינויים שהגדירו מחדש את מערכת המונחים שבבסיס הקיום היהודי . כפי שפיטר ברגר טוען בדברו על " יהודיות " בעולם הקדם - מודרני , היות יהודי היה " עובדה קיומית נתונה , המובנת מאליה ליחיד , ושהסביבה כולה מכריזה תדיר

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help