sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

גרעין היהדות – הזהות , המעמד והקהילה היהודיים בעולם המודרני . בכך אנו מקווים להאיר את התופעה הרחבה של תגובות היהודים והיהדות לאתגרי העולם המודרני בכל הנוגע להמשכיות ולגבולות של העם היהודי . מדוע העצימה כל כך המודרנה את המורכבות והלהט של הדיון בשאלות " מיהו יהודי " ו " מהו טבעה של הקהילה היהודית " ? בבואנו לדון בשאלה הזאת ניעזר בהבחנה שעורכים היסטוריונים וסוציולוגים בין המושגים " מעמד" ו " זהות " . למרות החפיפה המושגית ביניהם , יש להם גם מובנים המבחינים אותם זה מזה . כמו המקבילה האנגלית , status השאובה מהמילה היוונית " עמידה " , כך גם בעברית המונח " מעמד " נגזר מהשורש עמ " ד , ופירושה של עמידה זו הוא מצבו של האדם ביחס לחוק . כאשר משתמשים במונח " מעמד " לציון מקומו של יחיד מסוים ביחס לקבוצה , לא תמיד מתחשבים באופן שבו האדם עצמו מגדיר את מקומו ביחס אליה . נושאי סמכות שמחוץ לקבוצה או מתוכה עשויים להיות מי שקובעים את אמות המידה למעמד , בלי להביא בחשבון את ההגדרה העצמית של היחיד . לדוגמה , בגרמניה הנאצית חיו אנשים אשר זיהו עצמם כנוצרים לכל דבר , אך על פי חוקי נירנברג משנת 1935 הם נחשבו יהודים . באופן דומה ( אם כי ההשתמעויות של הכרה זו שונות לחלוטין ) , אדם שנולד לאם יהודייה אך נשבע אמונים לדת אחרת עדיין ייחשב יהודי בעיני כמעט כל נושאי הסמכות ההלכתית המסורתית . לעומת זאת , קבוצה יכולה למנוע מהיחיד מעמד חוקי בתוכה אף שהוא מזדהה עמה ומרגיש שייכות אליה . לדוגמה , כפי שאירע פעמים רבות בישראל , המדינה היהודית אינה מחשיבה ליהודי בן לאם שגוירה בבית דין לא - אורתודוקסי ומונעת ממנו את הזכות להינשא בה כדת משה וישראל . " מעמד " מצוי לפעמים במתח עם " זהות " . " זהות " היא עניין אישי וייחודי הרבה יותר . המילה " זהות " באנגלית – – identity לקוחה מהמונח היווני אידיוס , שפירושו פרטי או אישי . כאשר משתמשים במונח " זהות " לציון הקשר שבין היחיד לקבוצה מתכוונים ליחס הפסיכולוגי של היחיד כלפי הקבוצה . הזהות מבטאת את ההבנה האוטונומית של היחיד באשר לשאלה " מי אני ? " . יחידים המשתתפים בחיי קהילה יהודית מסוימת עשויים לזהות עצמם כיהודים אף על פי שלא עברו טקס רשמי של גיור . הזהות במקרה הזה אינה מציינת את היחס החוקי בין היחיד לקהילה היהודית , אלא מבטאת את ההגדרה האישית של האני ביחס לקבוצה . ייתכן שההזדהות הזאת תהיה מקובלת על מגזרים מסוימים בקבוצה , אך לא על המגזר הנושא את הסמכות החוקית לקבוע את מעמדו של היחיד , כמו במקרה של פסחוב .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help