sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא ספר זה עוסק בפער שבין התיאור האידיאלי של הנביא מלאכי את הכהנים , לבין האפיון העולה מן הפתגם העממי המכתיר את שם הספר . הנביא מלאכי שר להם שיר הלל : תורת אמת היתה בפיהו ועולה לא נמצא בשפתיו בשלום ובמישור הלך אתי ורבים השיב מעון : כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא ( מלאכי ב ו - ז ) . אבל הפתגם הנ " ל : ' הכהנים רגזנים הם ' , מנמיך ומעכיר את דמותם . שתי המימרות שנבחרו כמוטו לספר זה , משקפות את עומקו ומורכבותו של הפתגם . האחת מצוטטת מתוך פיוטו של הפייטן הארצישראלי הקדום יוסי בן יוסי , היוצר את האוקסימורון הנפלא : " נוצרי חוקים ובוזזי מצוות " . השנייה היא שאלתו של החכם הבבלי רב יוסף : " כהן זה שחוטף את המתנה , מחבב הוא את המצוה , או מזלזל הוא במצוה ?" ( חולין קלג , א ) . תמונה היסטורית של הכהונה בישראל מתחלקת לשלוש תקופות מרכזיות : תקופת בית ראשון ; תקופת בית שני ; והתקופה שלאחר חורבן בית שני - תקופת המשנה והתלמוד . נסקור בזה את שלוש התקופות בקצרה . תקופת בית ראשון " מעלה יתרה של קדושה נודעת להם לכהנים בהיותם , לפי עיקר מהותם , משרתי אלהים . אין הכהנים פועלים כשליחיו של הציבור , באשר גם זכות הכהונה אינה נובעת מכוחו של הציבור . זכות זו נתפסת במקרא . 1 יוסי בן יוסי : אזכיר גבורות אלוה , שורה , 142 מהדורת א . מירסקי , עמ ' . 150 כל ההדגשות בספר הן של המחבר , אלא אם כן צויין אחרת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help