sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הפוסטמודרני חלו שינויים מפליגים בעולמה של הרפורמה ביחס לארץ ישראל , למעמדו של הרב ולבית הכנסת , לריטואל הדתי ולמעמדה של השפה העברית , והסתמנה שיבה למושגים מסורתיים שנזנחו לחלוטין בעבר . שינויים אלה לא היו חפים מהשפעתו של השיח התרבותי הכללי - ההגותי והתיאולוגי - נוצרי גם יחד - אולם שלא כבעבר , עתה הושם דגש לא רק על האינדיבידואל האוטונומי , אלא גם על הקהילה בעלת הנרטיב המשותף . זאת ועוד , התחדדה המודעות לזיקתה של היהדות הרפורמית לזרמים יהודיים אחרים . בד בבד , הרפורמה מצאה עצמה מתמודדת עם " סוגיות קצה " שהעסיקו את העם היהודי , בשל חשיבתה הקושרת את תוכני התרבות למצב הסוציולוגי וההיסטורי , ובשל תודעתה שהאדם מעצב את תרבותו בכוח הנורמות שהוא מכונן . הרפורמה ביקשה להיות פתוחה לרוחות פוסטמודרניות , ואותגרה על ידי סוגיות כגון נישואי הומואים ולסביות , הגדרה מחודשת של המושגים " משפחה " , " זוגיות " , " העם היהודי " ו " הקהילה היהודית " , היחס ל " נישואי תערובת " ועוד . המגמה הראשונה הביאה לידי פרטיקולריזציה של הקהילה הרפורמית והעצימה את היבטי המחויבות והמסורתיות בה ; המגמה השנייה הובילה את התנועה להעמקה בשיח הפילוסופי והתרבותי הכללי . מגמה זו , שבעבור אחדים יש בה איום על הזהות היהודית , היא המאפשרת לאלה המצויים בלבו של השיח הכללי להמשיך ולשמור על זיקות משמעותיות למסגרת היהודית . שתי המגמות הללו שורשן אחד : שתיהן צומחות על בסיס הנחות יסוד של השיח הפוסטמודרני , שאינו מכיר בקיומו של נרטיב אחד נבחר ונותן לגיטימיות למגוון נרטיבים חלופיים . פתיחות זו היא בעלת כפל פנים : מחד גיסא היא פותחת פתח לאפשרויות חדשות , שעשויות להיות מאתגרות ומאיימות ; ומאידך גיסא היא מאפשרת שיבה אל השיח הפרטיקולרי היהודי שלא מתוך עמדה אפולוגטית אלא מתוך הכרה בלגיטימיות של שיח זה לצד נרטיבים דתיים אחרים . כך מוגדר מחדש מעמדו של היחיד בכלל , והאישה בפרט , בבית הכנסת ; וכך מודגש מעמד הדרשה והממד הדיאלוגי של התפילה והשירה . השילוב בין שיבה לשיח יהודי פרטיקולרי מכאן , לבין הקשבה למצוקותיהן של קבוצות מיעוט מודרות וניסיון להכילן בקהילה היהודית מכאן - שילוב זה יוצר מתח רב ביותר , שלפחות על פי הבדיחה שלעיל היה עד כה זר לשיח הרפורמי . הנאמנות והמחויבות לשני הקטבים בתפיסה הרפורמית הן המחוללות את אותו המתח , ויש לו ביטויים מעניינים בכמה ממגמות הרפורמה של ימינו . אפשר לדון את הדינמיקה הזאת , על מגוון השלכותיה , לשלילה - כפי שעושה אליעזר שביד במאמרו בספר זה ; אולם אפשר גם לראות בה מעין מעבדה תרבותית מרתקת שבה מתחוללות תמורות כבדות משקל : היא מחייבת את הרפורמה להתמודד עם מקרי גבול המעמידים במבחן את שאלת הזהות היהודית וה " שפה " התרבותית-יהודית בעולם רב - תרבותי . •••

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help