sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שלאחר מלחמת העולם השנייה , שביקשו להציב סכר בפני ההתבוללות ; לא הרי הרפורמה והתנגדותה העקרונית למצוות מעשיות כהרי המגמות העכשוויות באגפים שונים של תנועה זו ; לא הרי היחס למצוות ולתורה במצע פיטסבורג ( , ( 1885 ובייחוד בהחלטות איחוד הקהילות העבריות באמריקה ( , ( 1898 כהרי מצע קולומבוס ( 1937 ) המתון ביחס לדת וביחס לרעיון הציוני , או מצע פיטסבורג השני ( . ( 1999 שינויים דרמטיים אלה מגולמים גם בעיצובים השונים של סידורי התפילה הרפורמיים , החל בסדר תפילות ישראל ( , ( 1895 עבור בשערי תפילה ( 1975 ) וכלה במשכן תפילה ( . ( 2007 שינויים אלה ומשמעותם יתוארו בספר בהרחבה . שני גורמים עיקריים השפיעו על השינויים המתחוללים בתנועה הרפורמית : מחוץ , שינויים חברתיים , תרבותיים ודתיים בחברה האמריקנית הנוצרית - החברה שבה חיים רוב היהודים הרפורמים ; ומבית , שינויים בתוך התנועה הרפורמית בפרט ובעם היהודי בכלל . את שני המוקדים הללו מקיפה דינמיקה תרבותית רחבה יותר - המעבר משיח מודרני ורציונלי לשיח פוסטמודרני בעל אופי רב - תרבותי . במילים אחרות : המודרנה - ערש לידתה של הרפורמה - העלתה על נס את ההבחנה בין מסורת לחילון ובין ישן לחדש ; היא " הסירה את הקסם מהעולם " , כלשונו של מקס ובר , ותבעה מהאדם להפוך אדון לגורלו ; היא העצימה ערכים כמו אינדיבידואליזם , אקטיביזם , רציונליזם ואוטונומיה וזעזעה את עולם הדת כולו . שונים פני הדברים אצל מבשרי השיח הפוסטמודרני כלודוויג ויטגנשטיין , ובשיח הפוסטמודרני של ז ' ק דרידה , מישל פוקו וז ' ן פרנסואה ליוטר ( - ( Lyotard הללו ניפצו את הדימוי המטה - נרטיבי של השיח המודרני והציבו אותו במקומו כשיח נרטיבי . בהיותו כזה , הוא פתח אופקים תרבותיים ודתיים שמכונני הרפורמה לא שיערום . בשל מהפכה זו אפשר להצביע על שתי מגמות מהופכות לכאורה : האחת , נזנחו הצהרות ואמתות יסוד שנוצרו בעקבות המפגש עם המודרנה ( ושבאו לידי ביטוי במצעי התנועה הרפורמית ) . אם הרפורמה בתחילת דרכה ולאורך המאה התשע- עשרה ותחילת המאה העשרים הושפעה עמוקות מההגות התיאולוגית הנוצרית והפילוסופית הכללית ( רציונליזם , אידיאליזם ורומנטיקה מבית מדרשם של קאנט והגל ) , וביקשה לסגל את היהדות למסגרת השיח התיאולוגי והפילוסופי המודרני ; אזי ניסיונות אלו - ובעיקר המסקנות שהוסקו מהם בעבר - נסדקו , ובחלקם אף התפוררו , משאיבד המוניזם הרפורמי בעל האתוס המודרני הרציונליסטי והאנטי - ריטואלי מזוהרו ומכוחו . עם שקיעת השיח המודרני ועלייתו של השיח . 3 ביטוי מעניין למגמות ולשינויים אלו הוא השינויים שחלו בעיצובו של בית הכנסת הרפורמי - המעבר מכובד הראש , המכובדות וההקפדה על האסתטיקה הפרוטסטנטית בבית הכנסת הרפורמי בתחילת המאה התשע - עשרה לאווירה הקהילתית והחופשית של הקהילות הרפורמיות היום . ראו על כך במאמרו של מיכאל מאיר בספר זה . . 4 ראו יעקב כץ , היציאה מן הגטו : הרקע החברתי לאמנציפציה של היהודים , , 1870 - 1770 בתרגום דוד זינגר , תל אביב : עם עובד , תשמ " ו , עמ ' ; 139 - 129 מאיר ( לעיל הערה , ( 1 עמ ' . 167 - 1

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help