sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בדיחה דומה - שסיפר לי פרופ ' מיכאל מאיר - שואלת : מה ההבדל בין מניין אורתודוקסי , קונסרווטיבי ורפורמי ? אצל האורתודוקסים הנשים מגיעות רק לתפילת מוסף . אצל הקונסרווטיבים גם גברים מגיעים רק למוסף . ואצל הרפורמים - אין מוסף . יש שיאמרו : בדיחות נחמדות , אבל אי - אפשר ללמוד מהן דבר ; ויש שיטענו שכאן מקופלת הפילוסופיה הדתית , ההלכתית והתיאולוגית של כל אחד מהזרמים . מניתוח הבדיחות הללו - אף שכידוע יש להימנע מלנתח בדיחות - אפשר ללמוד מעט על הדימוי של התנועה הרפורמית . תשובתו של הרב הרפורמי בבדיחה על העישון צפויה ולא מתוחכמת , ובשתי הבדיחות הרפורמים ניגשים אל הטקסט או אל ההלכה מצוידים בגרזן חד ומהיר הכורת את מה שנתפס כמחייב או קנוני . התנהלות זו אינה מושכת תשומת לב כיוון שהיא נראית חסרת מורכבות תרבותית . בדיחות אלה עשויות אפוא להסביר במידה מסוימת את השתיקה המחקרית ביחס ליהדות הרפורמית . שונה מתשובתו של הרפורמי היא תשובתו של האורתודוקס , המעוררת גיחוך . הרעיון למכור את הריאה כדי להתיר עישון יש בו תחכום . הוא דורש לוליינות טקסטואלית ומורכבות תרבותית הנובעות מן המתח הפנימי שבין מחויבות מכאן ובין חירות פרשנית ונורמטיבית מכאן . דומני שהמתח הזה הוא גם מה שהניע חוקרי הלכה ומחשבה יהודית להתחקות אחר נפתוליה , התפתחותה ולבטיה של האורתודוקסיה על שלל ביטוייה בעולם המודרני . כאמור , ביהדות הרפורמית אין לכאורה מתח כזה , ועל כן העניין המחקרי שהיא עוררה היה מועט . קובץ מחקרים זה מבקש לתקן מעט עניין זה ולהציג לפני הקורא מקבץ ראשון של מחקרים חדשים על היהדות הרפורמית , פרי עטם של טובי החוקרים מתחומים שונים . כמה מן המאמרים בקובץ מבקשים לערער את דימויה של היהדות הרפורמית שהוצג לעיל . אדרבה , אפשר דווקא לטעון שהתנועה הרפורמית נמצאת בלב המתח שבין הפרטיקולרי לאוניברסלי ; ואפשר שמחקר ביקורתי העוסק בהגותה ובמהלכיה החינוכיים , ההלכתיים , החברתיים והליטורגיים יש בו כדי ללמדנו לא רק על ייחודה של התנועה כשלעצמה , אלא גם על העתיד להתרחש בזרמים אחרים שטרם התמודדו עם האתגרים שהתנועה הרפורמית התמודדה ועודה מתמודדת עמם . הרפורמה בעבר ובהווה התנועה הרפורמית היום שונה מאוד ממה שחזו מקימיה . לא הרי הרפורמה הקלאסית - שהייתה הד למגמות ההשכלה והחילון והוקמה על ידי מי שהיו מושרשים בעולם ההלכה - כהרי הציבור הרחב הפוקד כיום את בתי הכנסת הרפורמיים , שלרוב איננו מכיר כלל את שפת ההלכה ; לא הרי הרפורמה של המאה התשע - עשרה - שהיו בה מגמות שפנו לטמיעה והתבוללות - כהרי התנועה ובתי הכנסת של העשורים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help