sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

קריאה ספרותית – בין פשט לדרש דיונים רבים מספור הוקדשו לבירור יחס ' הפשט ' ל ' דרש ' . בקריאה ספרותית של המקרא ההבחנה המדויקת בין ' פשט ' ל ' דרש ' היא אתגר קשה עוד יותר , ולמבקש לטעון שהמגמה השלמה של הסיפור אינה נאמרת בגלוי ועל הקורא לחשוף 13 רוזנצווייג , ספרון , עמ ' . 40 14 כהן , משפט , עמ ' . 2 גם מקום ל ' קריאה נלמדת ' , או ' קריאה נרכשת ' . לאור זאת אני מפציר בקורא ספר זה לבל יתייחס אל הדברים האמורים בו כאל ' הכרח ' של המספר להגיש את סיפורו באופן כזה או אחר , אלא כאל ' שפה ' שבתוכה הוא פועל . אני רשאי לכתוב במשפט הבא ככל העולה על רוחי , אך אם ברצוני להיות מובן עליי לשמור על רצף אותיות שיוצרות מובן של מילים , ובאופן כללי עליי גם להקפיד על כללי הדקדוק והתחביר . ההחלטה להוציא לאור חיבור זה נשענת אם כן על ההנחה ששימת הלב לרכיבים ספרותיים כמוה כלימוד מילים חדשות , אך העיקר הוא התוכן המובע בהן , והמספר - כמו הדובר - בורר את מילותיו בהתאמה לתכנים שהוא מבקש להביע . ניתן לדבר על ' קורא פרוגרסיבי ' , לאור מונחיו של הנרי ג ' יימס מיין ( - ( Maine יכולת ההקשבה של הקורא היא יכולת נלמדת שניתן לפתחה ולעדנה . עם זאת מדובר במדריך בלבד : המדריך לעולם יהא רק מדריך , בעצמו הוא אינו מדע . לעד יהא עליו לאכזב את מי שדורש הוכחות , ממש כפי שיאכזב את מי שדרישה זו כבר מצויה מתחת לכבודו . המדריך תפקידו להדריך , זו ' ההוכחה ' שלו . אבל עליו להימנע ממתן ההוכחה המכרעת : אסור למדריך להרחיק לכת , פן יגיע ליעד . רק ההגעה אל היעד מעניקה לכל המדריכים את אימותם ואת הצדקת קיומם . רק הסוף מוכיח את ההתחלה . ועוד הערה הנוגעת לשפת חיבור זה . חיים כהן פתח את ספרו המשפט בהבחנה בין הגדרות ' מדעיות ' לבין הגדרות לשוניות הרווחות בעולם המשפטי : הגדרות מדעיות מטבען מנסות להיות ' הגדרות אמת לכל הצרכים ובכל הנסיבות ' . לעומת זאת , הגדרות המשפטן הן ' כלי עזר בלבד לעבודתו המשפטית , מעין קיצור דרך וקיצור לשון להגיע אל מטרתו בוודאות סבירה ובתועלת מירבית ' . ספר זה מבקש , במובן הזה , לדבר בשפה משפטית , כלומר , הוא אינו מבקש להציע ' הגדרות ' לאמצעים ספרותיים שמעצבים את היחידה הספרותית כ 'מונחון לספרות ' מקראית , אלא להציע תשומת לב של קריאה שיש בה הקשבה . לפיכך , לעתים אוותר על דיון בהגדרות המושגים הספרותיים לטובת נוחות התקשורת .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help