sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

על הפרשנות הפמיניסטית לסיפור יוסף ואשת פוטיפר . היא הראתה כיצד חוקרים וחוקרות הגיעו למסקנה שבסיפור יש ביקורת על יוסף ושדווקא אשת פוטיפר היא הקרבן בסיפור . המחלוקת של חיבור זה ( ושל יעל שמש ) עם שיטות אלו אינה מחלוקת פרשנית אלא מחלוקת תאורטית ( שמדרך הטבע נוגעת גם בשאלות פרשניות , אך אלו כבר תוצאות של שורש הוויכוח ) . אני מעריך שגם אותם חוקרים שטענו שידה המוסרית של אשת פוטיפר על העליונה מודעים היטב לכך שזו אינה ' האג ' נדה של המספר ' ; זו אינה הקריאה הטבעית שעולה מתוך הסיפור , אלא שלטענתם מותר לו לקורא להוביל את הסיפור למקום שבו הוא חפץ . כאמור , הנחת המוצא של חיבור זה היא שנדרש מהקורא ' להיעתר' לטקסט שלפניו ולנסות - ככל שביכולתו ומתוך עולמו - להילקח למחוזות שהסיפור לוקח אותו אליהם , לעתים קרובות בעל כורחו וללא מודעות שלמה שלו . ג . לאור כל זאת ' הקורא האידאלי ' הוא הקורא שאינו מודע לדרכי העיצוב של הסיפור , אלא אוחז בסיפור ונגרר בעקבותיו אל משמעותו ; הוא קורא שמצליח להישאר ' קורא ' ולא הפך להיות ' מבקר ' . החלת קריטריונים מוגדרים על הסיפור - גם אם הגדרתם נובעת מהסתכלות בסיפורי המקרא גופם - היא כבר החלה של מודעות חיצונית על סיפור שעלולה לכפות את הסיפור ללכת בדרך שאינה שלו . אמת הדבר שיש סיפורים רבים ( יותר ממה שנוטים לחשוב ) שמאורגנים במבנים אמנותיים - ארכיטקטוניים ( כמבנה הכיאסטי או הקונצנטרי ) , אולם אין זה אומר שכל סיפור מוכרח שיהיה לו מבנה אמנותי ; אכן , המילה המנחה היא כלי חשוב ביד המספר לצוד את תשומת לבו של הקורא , אך לא בכל סיפור מתממש אמצעי ספרותי זה . על כן , וזו המשוכה השלישית שבפניה ניצב חיבור זה , יש מן האבסורד להוציא לאור ספר שמתיימר להגדיר ולהדגים כמה מדרכי העיצוב של הסיפור , בעוד מטרת - העל שלו היא להטיף להקשבה ולהיעתרות . הרי הקורא האידאלי הוא זה שלעולם לא יקרא בספר זה וכל סיפור יחווה כמפגש חד - פעמי , ללא ציפיות מוקדמות וללא מבנים אפריוריים ותאורטיים שאותם הוא עלול לכפות על הטקסט . עם זאת , חיבור זה נכתב בסופו של דבר מתוך הבנה שעל מנת לעדן את יכולת ההקשבה של הקורא יש ללמוד תחילה את השפה שבה הדברים נאמרים . שפת הסיפור המקראי היא שפה ייחודית , וגם אם רבים מהאמצעים הספרותיים שנעשה בהם שימוש בסיפור המקראי תקפים גם בספרות הכללית , הרי שיש שוני בולט , גם במימוש אמצעים אלו וגם בכמה אספקטים של הסיפור , שמצויים רק בסיפור המקראי . אם ניעזר במושגיו של ג ' ון לוק , הרי שבצד ' הקריאה הטבעית ' יש 11 שמש , אשת פוטיפר . 12 על הכשל הלוגי המתרחש לעתים בהגדרת חוקר הספרות כקורא האידאלי ראו פולר , מיהו הקורא , עמ ' . 10 – 6

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help