sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הגישות הפוסט - סטרוקטורליסטיות , הרי שגם איני שותף לעמדה הרואה בטקסט אובייקט סגור שהקורא צריך לחשוף את משמעותו . יש לבסס קריאה שהיא בראש ובראשונה ' היעתרות ' של הקורא לטקסט . קריאה שהקורא שותף בה אך מתוך הבנה הייררכית של הדיאלוג : לטקסט מעמד בכיר , ועל הקורא להאזין , גם אם בסופו של דבר הוא יקלוט את הדברים באוזניו הייחודיות שלו ; גם אם , כניסוחו של גדמר , הטקסט מעובד דרך ' העדשה ' של הקורא או לאור ' האופק' שלו , יש לתת לטקסט להוביל את ריקוד הקריאה . לשם מימוש ' היעתרות ' ראויה על הקורא לדעת את דרכי העיצוב של הסיפור . דב לנדאו כתב בדיונו על המחבר הספרותי את הדברים הבאים : לאמיתו של דבר גם ארגון תכני היצירה ונושאיה תלוי בעולמו הפנימי והתורשתי או הנלמד של האדם היוצר . עולם פנימי זה קובע , מה חשוב בעיניו כדי להדגישו במרכז היצירה או בקידמתה , ומהם הדברים החשובים פחות שאפשר להניחם ברקע או בצדדים . אני מעריך שרוב הקוראים יסכימו עם דבריו של לנדאו , אולם אד גרינשטיין הלך צעד נוסף וטען שדבר זה נכון גם לגבי הקוראים . לטענתו הסיפור כשלעצמו אכן יכול למשוך לכיוונים שונים , אולם כל קורא מכריע באילו אלמנטים הוא מתמקד ומה בעיניו טפל . אני מבקש לאמץ את דבריו בהסתייגות קלה אך חשובה : לדעתו לא ניתן להימלט מהסד שבתוכו אנחנו כקוראים מצויים , ובעל כורחנו , ולרוב אף בלי מודעות , אנחנו מפנים את תשומת לבנו לרכיבים ספרותיים מסוימים ודוחים אחרים . לעומת זאת , הנחת היסוד של חיבור זה היא שקורא יכול לאמן עצמו במלאכת ההיעתרות ; שהסיפור הוא שמושך את הקורא למקום שבו הוא - המספר - מעוניין . כאמור לעיל , זהו ' דיאלוג ' , ואכן הקורא מוצא עצמו כשותף פעיל , אולם זהו דיאלוג בעל הייררכייה מובנית : על הקורא ליצור משמעות מתוך עמדה של הקשבה , גם אם הקשבה זו אכן מושפעת מעולמו הנפשי והחברתי . לולא החוויה הנפשית של הקשבה הופכת הקריאה למלאכה פוליטית של קידום אג ' נדות מוקדמות . במקרים כאלו הסיפור הופך לכלי ביד הקורא וההייררכייה הנדרשת מופרת . על הסכנה שבחוסר הקשבה לטקסט עמדה יעל שמש במאמר שכתבה 8 לנדאו , מסגנון למשמעות , עמ ' . 14 9 ראו גרינשטיין , רות ; גרינשטיין , עקדת יצחק ( ומחקרים אחרים ) . 10 מבין העמדות המקובלות בביקורת תגובת הקורא איזר מתנסח במרחב של דיאלוג עם הטקסט ( ראו במיוחד איזר , אי - מוגדרות ; איזר , מעשה הקריאה ) . גם בכתביו המוקדמים של סטנלי פיש ניתן לשמוע הד כזה , אולם הוא עצמו חזר בו והעתיק את ' משמעות' הטקסט אל עבר הקורא בלבד ( ראו במיוחד פיש , יש טקסטים , עמ ' ; 32 – 27 גרינשטיין , סטנלי פיש ) .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help