sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מגוריו וזהותו הקבוצתית . עולם פנימי זה הוא ' ההכרה מושפעת היסטוריה' או ' קדם - הבנה ' בלשונו של הנס גאורג גדמר ( , ( Gadamer והוא מונח כתשתית למפגש האדם עם המציאות שסביבו . מטען מוקדם זה הוא ' אפריורי של תקשורת ' בלשונו של קארל אוטו אפל ( , ( Appel שמשפיע - במודע ושלא במודע - על קליטת טקסט , כמו על כל תקשורת אחרת . קשה להתווכח עם תפיסות אלו . האומנם הטקסט פונה אל כל אדם באופן שווה ? האומנם ניתן עוד לדבר על ' מגמתו של הסיפור ' או שנכון יותר לדון בחוויותיהם של הקוראים ובדרכי השפעה של הסיפור עליהם ? לפני כמה שנים , בדיון עם תלמידים שנגע במבנה הספרותי של מחזור סיפורי אברהם , הצגתי בפני הלומדים את שיטתו של תומס אלכסנדר , שטען שהסיפורים ערוכים בשתי מחציות מקבילות סביב סיפור מרכזי שהוא לבו של מחזור הסיפורים כולו ( מבנה קונצנטרי ) . הסיפור שלדעתו ניצב כציר מרכזי הוא סיפור בריחת הגר ולידת ישמעאל ( בראשית טז ) , שעטוף משני צדיו בשתי הבריתות - ברית בין הבתרים ( בראשית טו ) וברית מילה ( בראשית יז ) . התלמידים בשיעור התמרדו נגד הצעה זו בטענה שלא יעלה על הדעת שהסיפור שמהווה את שיא מחזור הסיפורים כולו , את לבו ואת צירו המרכזי יהיה הסיפור על לידת ישמעאל שהגיבורה הראשית שלו היא הגר ( וקדמו להם ג ' ון גולדינגיי ופול ויליאמסון במחקריהם ) . האם די בטענתם שהמבנה ' אינו הגיוני ' בכדי לבטל את נכונותו ? האם לא ראוי יותר לדון בנכונות הזיקות שבין הרכיבים השונים וכך לבחון אם המבנה המוצע יציב ? למעשה , כל כמה שהלומד ישתדל להיות ' אובייקטיבי ' ביחס לטקסט , עולמו הפנימי והנחות היסוד שאתן הוא בא למפגש עם הסיפור ישפיעו עליו . מבחינה זו , הלומדים תיארו נכונה את ביקורתם : מאחר שהם תופסים את מחזור סיפורי אברהם כבא ללמד על הקמת הברית שבין אברהם וזרעו ובין ה ' , לא ייתכן שסיפור לידת ישמעאל - הבן שנדחה מהמשך הברית - יהיה ציר מרכזי למחזור כולו . ואולם דויד קוטר למשל , שראה בצדדים המוסריים של מחזור סיפורי אברהם את עיקר מגמתו , אימץ את גישת אלכסנדר ואף ראה בכך את שיאו של מימוש העולם המוסרי בספר : ה ' מרחם אף על שפחה שבורחת מגברתה ומעניק גם לעלובה שכזו ברכות יוצאות דופן . למרות כל זאת , ברצוני לאחוז בעמדה שתרה אחר ' מגמת הסיפור ' כמושג שניתן להבדילו מתודעת קורא פרטי , אולם לאחוז בעמדה זו באופן מפוקח . גם אם איני שותף לעמדה הרלטיביסטית שהודגשה בידי הדקונסטרוקצייה ושלל 4 זוהי כמובן הכללה הכרחית של הקולות המרכזיים בגישה זו . על וריאציות וגוונים בתוך גישה זו ראו פולר , מיהו הקורא . 5 אלכסנדר , ניתוח ספרותי , עמ ' . 26 , 24 6 גולדינגיי , מקום ישמעאל ; ויליאמסון , אברהם , עמ ' . 19 7 קוטר , בראשית , עמ ' . 87

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help